2. modul – Számítógép-használat és fájlkezelés
A modul célja
2. modul | Az Számítógép-használat és fájlkezelés modul a jelölttől a személyi számítógép és az operációs rendszer használatához szükséges ismereteket és minimális jártasságot várja el. A jelöltnek képesnek kell lennie a gép grafikus felületén való hatékony munkára. Ismerni kell a fájlok és könyvtárak/mappák szervezését, tudnia kell, hogyan másoljon, mozgasson és töröljön fájlokat, könyvtárakat/mappákat. A jelöltnek bizonyítania kell jártasságát a munkaasztal ikonjaival való munkában és az ablakok kezelésében. Számot kell adnia arról, ismeri-e a keresési lehetőségeket és az operációs rendszerbe épített egyszerű szerkesztőket és a nyomtatási vezérlőket. |
Kategória |
Csoport |
Szám |
Leírás |
2.1 Bevezetés | 2.1.1 Első lépések a számítógéppel | 2.1.1.1 | A számítógép elindítása. |
2.1.1.2 | A számítógép megfelelő kikapcsolása. | ||
2.1.1.3 | A számítógép újraindítása. | ||
2.1.1.4 | A számítógép alapvető rendszerinformációinak lekérdezése, pl. operációs rendszer, processzor típus, RAM, stb. | ||
2.1.1.5 | A számítógép munkafelülete beállításainak megtekintése: dátum és idő, hangerő beállítás, megjelenítési opciók (pl. háttér beállítások, képernyő beállítások, képernyővédő, stb.). | ||
2.1.1.6 | Lemez formázása. | ||
2.1.1.7 | On-line súgó használata. | ||
2.2 A Munkaasztal környezete | 2.2.1 Munka ikonokkal | 2.2.1.1 | A munkaasztal ikonjainak kijelölése és áthelyezése. Az alapvető ikonok, mint például a merevlemez, könyvtárszerkezet, könyvtár és fájl, lomtár felismerése. Parancsikon vagy új menü készítése. |
2.2.2 Munka ablakokkal | 2.2.2.1 | Egy ablak főbb részeinek felismerése: címsor, eszköztár, menüsor, állapotsor, stb. | |
2.2.2.2 | Hogyan nagyítsunk, kicsinyítsünk, méretezzünk át ablakokat és hogyan zárjuk le őket? | ||
2.2.2.3 | Egy alkalmazás ablakának különböző részei: címsor, eszköztár, menüsor, állapotsor, stb. Ablak áthelyezése. | ||
2.2.3.2 | Hogyan nagyítsunk, kicsinyítsünk, méretezzünk át alkalmazás ablakokat és hogyan zárjuk le őket? Váltás nyitott ablakok között. | ||
2.3 Fájlok szervezése | 2.3.1 Könyvtárak, fájlok | 2.3.1.1 | A könyvtár és a számítógépen lévő könyvtárszerkezet fogalmának ismerete. |
2.3.1.2 | Könyvtár/mappa létrehozása, majd ebből nyílóan további alkönyvtárak létrehozása. | ||
2.3.1.3 | Egy könyvtár/mappa vizsgálata. A könyvtár/mappa néhány jellemzőjének megtekintése: név, méret, utolsó módosítás dátuma, stb. | ||
2.3.1.4 | A számítógép alapvető konfigurációs beállításainak megtekintése: dátum és idő, hang-beállítások, processzor típus, telepített RAM, stb. | ||
2.3.1.5 | Fájl attribútumok: név, méret, fájl típus, az utolsó módosítás dátuma, stb. | ||
2.3.1.6 | Fájlok és könyvtárak/mappák átnevezése. | ||
2.3.2 Másolás, mozgatás, törlés | 2.3.2.1 | Egy konkrét fájl kijelölése, vagy a fájl kijelölése összefüggő vagy nem összefüggő csoport részeként. | |
2.3.2.2 | Fájlok másolatának létrehozása a Másolás és Beillesztés parancsokkal adott könyvtárakba/mappákba. | ||
2.3.2.3 | Adatok biztonsági másolatának elkészítése floppy lemezre. | ||
2.3.2.4 | Fájlok mozgatása a Kivágás és Beillesztés parancsokkal adott könyvtárakba/mappákba. | ||
2.3.2.5 | Fájlok törlése egy vagy több könyvtárból/mappából. | ||
2.3.2.6 | Kijelölt könyvtárak/mappák törlése. | ||
2.3.3 Keresés | 2.3.3.1 | A Keresés funkció használata egy fájl vagy könyvtár/mappa megtalálásához. | |
2.3.3.2 | Keresés név, létrehozási dátum, fájl- vagy könyvtár típus, stb. alapján. | ||
2.4 Egyszerű szerkesztés | 2.4.1 Egy szöveg editor használata | 2.4.1.1 | Egy editor vagy szövegszerkesztő program elindítása, és azzal egy fájl létrehozása. |
2.4.1.2 | A fájl elmentése egy adott könyvtárba/mappába. | ||
2.4.1.3 | A fájl elmentése floppy lemezre. | ||
2.4.1.4 | A szerkesztő program bezárása. | ||
2.5 Nyomtatási funkciók | 2.5.1 Nyomtatás | 2.5.1.1 | Telepített nyomtatóra történő nyomtatás. |
2.5.1.2 | Az alapértelmezés szerinti nyomtató módosítása a telepített nyomtatók közül egy másikra. | ||
2.5.1.3 | Egy nyomtatás folyamatának nyomon követése nyomtatást felügyelő programmal. |