Adottnak tekintjük a következõket, a paramétereikkel együtt
A bemutatandó eseményeket (jelleg, erõforrások, idõigény), a szervezésben résztvevõ csoportokat (szakterület, vezetõ, létszám résztvevõk), az erõforrásokat (termek, eszközök, idõigények) és az eszközöket (szakterület, élettartam, beszerzési lehetõségek, leírás stb.).
(Megjegyzés: nyílt napnak azt az esemény nevezzük, mely egy adott oktatási intézmény igyekszik bemutatni saját magát a külsõsöknek úgy, hogy a jövõben minnél többen próbálják majd odairatni a gyermeküket. E rendezvénynek tehát lehet eseménye kiállítások az intézmény életérõl, kísérletek, egyéb bemutatók.)
Fõbb feladatok: tervezés, elõkészítés (szervezés), lebonyolítás
Fõbb részfeladatok:
Tervezés
megfelelõ termek kiválasztása,
lefoglalása a megfelelõ idõigényeknek
(kérdések: 1. nincs-e az adott terem már elõre
lefoglalva? 2. melyik esemény hol legyen? 3. melyik esemény
mettõl meddig legyen ott, ahol?)
termek berendezésének
megtervezése
Elõkészítés (szervezés)
Az eszköz-igényeknek
megfelelõen a beszerzések lebonyolítása
Az
eszközök üzembe helyezése
Az események
lebonyolítóinak kiválasztása a csoportok
közül
Lebonyolítás
Navigációs, tájékoztató
hálózat kiépítése
Állandó
jellegû események mûködöképességének
fenntartása (például "büfé")
Az
érkezõk (vendégek) útbaigazítása
Az
aktuális (most kezdõdõ) események
hirdetése
Záróesemények végeztével
a termek zárása (Az összes esemény
végeztével a vendégek felkérése a
távozásra.
Távoztukkal a terep
megtisztításának kezdete, az eredeti állapot
visszaállítása)
A részfeladatok kifejtése, az informatikai lehetõségek kihasználásának feltüntetésével: |
|
Feladatkör |
|
A tényleges feladat (elvárás) |
Megoldási javaslat az informatika lehetõségeinek segítségével |
* * * * * |
|
Tervezés |
|
A termek kiválasztása, lefoglalása (Szükséges figyelembe venni, hogy milyen jellgû eseményrõl van szó, és azt milyen erõforrások bevonásával lehet megvalósítani.) |
Hasonló egy órarendhez. Azaz a megfelelõ (hely, idõ) paraméterek segítségével egy órarend-készítõ program segítségével megoldható. |
Termek berendezése (Ezt célszerû részben az elõzõhöz hozzákapcsolni, hogy egy termet ne kellje állandóan átrendezni. Az ebben a fázisban felmerülõ problémák miatt ugyanis szükség lehet a terembeosztás változtatására is. |
Erre sok, a belsõépítészethez használatos szoftver nyújt lehetõséget. Ezek segítségével be lehet azt is mérni, egy adott esemény milyen mértékben lesz látható, látványos. Milyen lég- és fényvisznyok fogják a termet jellemezni. (Például nem célszerû egy roszz levegeztetõrendszerû terembe gáz-melléktermékû kísérletet tenni.) Ajánlott már ebben a fázisban figyelembe venni egyes események sajátosságait (például más kell egy tárlathoz és más egy lángfestéshez). Szimulációs programok is hasznosak lehetnek egy-egy esemény (például kísérlet) megtervezéséhez, pontosabb mgtervezéséhez, erõforrásigényéhez. |
* * * |
|
Szervezés(Feltehetjük, hogy az igények adottak és hogy az eredeti állapotot is sikerült elmenteni.) |
|
Eszköz-beszerzés |
|
Utána kell járni, mit hol lehet kapni és milyen feltételek mellett. |
Ehhez adódnak az internet nyújtotta lehetõségek: megkeresni a beszerzési lehetõségeket, igény esetén házhozszállítást rendelni - és a világhálón keresztül fizetni. |
Az eszközök üzembe helyzése |
|
Lényegében a megfelelõ szakembereket kell értesíteni, ha megjöttek az eszközök. Aki átveszi az eszközöket egyrészt bejegyzi ezt a tényt, másrészt küld egy üzenetet a megfelelõ szakembereknek. |
Az adatbázis-rendszerek és egy üzenetküldõ program elegendõ e feladat ellátásához. Az értesítés lehet történhet sms-küldõ programmal, e-levél-küldõ programmal, faxon keresztül (faxprogrammal) esetleg az illetõ felhívásával (modemrõl, egy hangállomány bejátszásával). Mindegyik esetben feltehetjük, hogy létezik egy sablon, melybe minden esetbe behelyettesítjük a megfelelõ értékeket (az illetõ nevét, az eszköz nevét, és a termet, ahová várjuk). |
Az események lebonyolítóinak kiválasztása |
|
Hasonlóan a teremfoglaláshoz, itt a csoportokat kell megfeleltetni a termekkel. (Egy csoporthoz több terem is tartozhaz és fordítva is, de csak eltérõ idõben). |
(Hasonlóan az ott
ismeretett megoldáshoz: |
* * * |
|
Lebonyolítás |
|
Navigációs hálózat kiépítése (A riasztó- és a biztonsági rendszer kiépítettségét, mûködöképességét feltehetjük.) |
|
Itt elsõsorban távközlési problémáról van szó: meg kell oldani, hogy a belsõ hálózaton (a szervezõk között) az észrevetételek, megjegyzések akadálymentesen tudjanak áramlani. Továbbá az esemény-specifikus információk eljuthassanak minden érintetthez. Elvárások: eseményfüggõ információk megjelenítése (kezdés, változás egyéb vonatkozó információk) helyszínrajzok (a korábbi, a jelenlegi és a jövõbeli eseményekrõl az adott teremben) "fonaljáték" mûködtetése (például szavazás a legérdekesebb eseményre) az információs egységek ellátása az összes eseményfüggõ és az egész rendezvényre vonatkozó információkkal keresõrendszer (ha valaki keres valakit, valamit - beleértve a talált tárgyak kezelését is)
|
Mindezek egy belsõ, zárt információs hálózatot igényelnek, ahol egyrészt a különbözõ egységek egyértelmûen azonosíthatók, - így lehet külön-külön küldeni az üzeneteket (e-levélben, sms-ben stb.) - másrészt léteznek az egységekenek csoportjaik, ahová mindegyikkükre vonatkozó információkat lehet küldeni (például "minden elektronikus faliújságra menjen a következõ szöveg:...") |
Állandó események üzemképességének biztosítása |
|
A következõ részfeladatokra kell figyelni: erõforrás-igényes feladatok esetén az erõforrások rendelkezésre állásának biztosítása (Például mindig legyen elegendõ szendvics a büfében) személy-igényes feladatok esetében a szükséges személyzet folyamatos biztosítása, esetleg szükséges eszközökkel való ellátása (például legyenek elegen a ruhatárban és mondjuk bizonyos idõközönként kapjanak üdítõt stb.) |
Az erõforrásigényes eseményeknél legyen egy adatbázis az erõforrásokról és további kihasználhatóságukról, ennek legyen egy párja a beszerzés-szervezõ oldalon. Ezek a következõ módon mûködnek együtt (a büfé-példánál maradva): Büfé: ha kevés(szendvics), akkor igényel(beszerzésnél, szendvicsbõl, mennyiségnyit) Beszerzés: ha értesítés jött (büfétõl, szendviccsel kapcsolatban), akkor rendel(az alapanyagokból megfelelõ mennyiséget) és fizet(az alapanyagok árát) ha megjött(alapanyag), akkor értesít(büfé) Büfé: ha értesítés jött (beszerzéstõl, szendvicsek alapanyagának megérkezése), akkor értesít(segítõket, szendvicsek készítéséhez). Ahol
a kevés-függvény megvizsgálja, a
készlet-adatbázisban a darabszám kisebb-e,
mint egy küszöbérték. |
Az érkezõ vendégek útbaigazítása |
|
Itt gyakorlatilag rról van szó, hogy a bejáratoknál állandóan frissülõ információs táblák legyenek. Továbbá mindegyiknél bejáratnál egy-egy információs pult, mely mindig a legfrissebb adatokkal van ellátva az eseményeket illetõen. |
(Ezeket a fentebb már említett hálózat segítségével el tudjuk látni a megfelelõ információval.) |
Most induló események hirdetése |
|
Ha egy esemény kezdõdik, akkor minden információs táblán jelenjen meg ez a tény és esetleg egy hangosbemondó is emlékeztesse a vendégeket. |
Legyen egy eljárás az adatbázisban, amelyik figyeli az idõt és az eseményeket: ha kezdõdik(most, bármilyen esemény), akkor értesít(minden információs tábla és az információs pultok, a kezdés ténye). A kezdõdik(idõ, esemény) függvény azt vizsgálja meg bizonyos idõközönként az események(idõ, stb.) adatbázisban, hogy van egy olyan esemény, amelyiknek az idõ a kezdési ideje. Az értesít(ki, mi) pedig értelemszerû. |
Zárás |
|
Ha egy teremben már nem lesz esemény (esemény lehet itt az is, hogy nyitva hagyjuk, hogy beülhessenek a vendégek beszélgetni), akkor zárjuk le a vendégek elõl. Ha minden a rendezvénynek is közeleg a vége, akkor minden vendég értesítése, felkérése a távozásra. Az egész helyszín lezárása, a takartítás megkezdése, az eredeti állapot visszaállítása. |
Gyakorlatilag a következõ eljárásokat kell megvalósítani, e megfelelõ adatbázishoz való kapcsolattal: Ha véglegüres(terem), akkor lezár(terem). - A nyílázárók vezérelhetõségének megoldása.
- A nyílászárók, a térfigyelõ és az üzenetküldö rendszerrel.
|
Budapest, 2002. december 19.