Használt irodalmak rövidítései:
– B. I. TK: Bábosik István: A nevelés elmélete és gyakorlata. Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp. 1999.
– Didaktika: Falus Iván szerk. Didaktika. Elméleti a tanítás tanulásához. Nemzeti Tankönyvkiadó 1998.
– Atkinson L.R., Atkinson, R. C., Smith, E.E., Bern, D. J. (1994 “Új”: 1999) Pszichológia Osiris-Századvég
– Iskolai szoc. Pszich.: Mészáros A. (szerk.) 1997 Az iskola szociálpszichológiai jelenségvilága Eötvös Kiadó
– Aronson, E.: A társas lény. Bp. Közgazdasági és Jogi Kiadó, 1978. (több kiadás)
– Cole, M., Cole, Sh. R. (1997): Fejlődéslélektan Osiris-Századvég Kiadó, Bp.
1. Szocializáció és nevelés értelmezése,
színterei
– a szocializáció és a nevelés értelmezése
– a nevelés és oktatás viszonya, belső kapcsolatrendszere
– a nevelés-oktatás színterei, hatásrendszerének sajátosságai
– a szocializációs folyamat mechanizmusai és jellemzői: büntetés, jutalmazás, modellhatás, azonosulás
Irodalom:
– B.I. TK
– Kelman H. (1973): A szociális befolyásolás három folyamata. In: Hunyadi Gy. (szerk.): Szociálpszichológiai I. Gondolat 47-60. o.
– Ranschburg Jenő (1984): Szeretet, erkölcs, autonómia, Gondolat.
– Ranschburg Jenő (1970): Félelem, harag, aggresszió. TK.
– Iskolai szoc. pszich.: Zetényi: a hatékony tanár
– Atkinson: Személyiség és környezet közötti kölcsönhatás (új 366-370)
2. Családi szocializáció. A család és az iskola
kapcsolata.
– a korai szocializáció jellemző hatása a személyiségkialakulásra
– az anya-gyermek kapcsolat (kötődés, függés). A szülői személyiség és nevelői attitűd hatása a gyermek személyiség és kognitív fejlődésének alakulására
– családszerkezet, apa, testvérek szerepe a gyermek fejlődésében
– a családdal való kapcsolattartás formái (a szülőkkel való kapcsolattartás megújuló és új formái, a szociálisan marginális helyzetben levő családok pedagógiai segítése)
Irodalom:
– 1993. évi LXXIX. törvény a közoktatásról/Módosítások: 1996, 1999/Magyar Közlöny 1993 107. szám, II. fejezet: A szülők jogai és kötelességei. Az iskolai működésben való részvétel.
– Kozma Tamás: Bevezetés a nevelésszociológiába. Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp. 1994. 123-143. l.
– Cole II/6. A csecsemőkor vége (241-257.) III/10. Társas fejlődés kisgyermekkorban (377-412.) III/11. A kisgyermekkori fejlődést befolyásoló környezeti hatások (414-445.) IV/13. fejezetből Az iskola és a környezet (486-488) Iskola és közösség: Családi hatások (519-522.)
– Ranschburg Jenő (1984): Szeretet, erkölcs, autonómia. Gondolat.
3. Családi szocializáció zavarai és a
magatartászavarok iskolai kezelése
– a korai szocializációt károsító tényezők
– diszfunkciók a családban (válás, devianciák)
– a családi élet zavaraiból eredő magatartászavarok és iskolai kezelésük
– a pedagógus feladatai veszélyeztetett gyermekekkel kapcsolatban
– a családi nevelést segítő intézmények
Irodalom:
– Volentics Anna (1999): Gyermekvédelem és reszocializáció. Nemzeti Tankönyvkiadó
– Ranschburg Jenő (1984): Szeretet, erkölcs, autonómia. Gondolat.
– Cole II/7. Korai tapasztalatok és a későbbi évek (263-287.)
– Atkinson: II/3., VI/13., VII/16. (új kiad. VI/12. VII/15.)
4. A magyar közoktatásügy aktuális jellemzői
– a közoktatás törvényi szabályozása
– az iskola állítása, fenntartása, finanszírozása
– a jelenlegi iskolaszerkezet
– az iskola szakmai autonómiája
– az alternatív iskolák működésének pszichológiai mechanizmusai és szervezeti sajátosságai
– a diák személyiséjellemzőinek szempontjai az iskolatípus megválasztásánál
Irodalom:
– Halász Gábor - Lanner Judit: Jelentés a magyar közoktatásról OKI. Bp. 2000.
– 1993. évi LXXIX. törvény a közoktatásról. / Módosítások: 1996, 1999/Magyar Közlöny 1993. 107. sz.
– Czike Bernadett (szerk.) (1997): Fejezetek az alternatív nevelés gyakorlatából. Bp. vagy Kereszty -F. Hajabács (szerk.) (1995): Több út. BTF.
5. Társadalom, iskola és a tanulók társas
helyzete
– a nevelés-oktatás társadalmi meghatározottsága
– a szocioökonómiai helyzet szerepe a gyermek fejlődésében
– az iskolaszerkezet a versengés és a szelekció összefüggései
– a társas összehasonlítás, önértékelés és csoporthelyzet és a diák iskolai osztályban elfoglalt helyének összefüggései
– a kooperáció szerepe az iskolai társas kapcsolatok fejlesztésében, kooperatív technikák.
Irodalom:
– Halász Gábor - Lanner Judit: Jelentés a magyar közoktatásról OKI. Bp. 2000.
– Nahalka István: A magyar iskolarnedszer átalakulása befejeződött. Új Pedagógiai Szemle, 1998/5.
– Iskolai szoc. pszich.: Kollár Kooperáció, Fülöp
– Kósáné Ormai V. – P. Balogh K. – Zánkai A. (szerk.) Szgy. Neveléslélektan I. kötet TK. 1981 Hess. R – Shipman. V.C.: A kisgyermekkori tapasztalás és a kognitív eljárások szocializálódása 41-55. o.
6. A nevelés-oktatás célja és feladatrendszere
– neveléstörténeti vonatkozások
– jelenlegi cél és feladatrendszer: értékek, normák, eszmények megfogalmazása, hierarchiája
– a pszicho-szociális fejlődés jellemzői, szakaszi Erickson fejlődéselméletében
– az érett autonóm személyiség kialakulása és életvezetésének jellemzői
Irodalom:
– Imre Sándor: a nevelés célja és feladatai. Pedagógiai olvasókönyv OPKM. Bp. B.I. TK. 151-168. l.
– NAT
– Kotschy Beáta: Az oktatás célrendszere. Didaktika TK. VI. fejezet 159-189. l.
– Hunyady Györgyné: A nevelés tervezése. In.: Hunyady Györgyné – M. Nádasi M.: Pedagógiai tervezés. Comenius Bt., Pécs, 2000. 8-62. l.
– Atkinson II/3. fejezet
– Erikson Identifikáció és identitás 503-514. in Kósa – Ritoók. 1990: Szgy. Fejlődéslélektan pedagógiai és tanárszakos hallgatók részére
– Allport: Az érett személyiség. In: Oláh A., Pléh Cs. (szerk.): Szöveggyűjtemény az általános és személyiségpszichológiához Szgy TK. 406-432. vagy Allport: A személyiség alakulása 299-330. Gondolat 1980.
7. Értékközvetítés és erkölcsi nevelés
– jellemformálás, erkölcsi nevelés és az erkölcsi fejlődés életkori jellemzői
– a nevelési módszerek rendszere
– a pozitív és negatív önkontroll-funkcók, kitartás, késleltetés, ellenállás a csábításnak és a nevelési módszerek összefüggései
– az attitűdök, értékek, nézetrendszerek alakulása, szerepe, szerveződése, kognitív stílus
– a társas befolyásolás pszichológiai mechanizmusai, csoportnyomás, véleményalakítás, engedelmesség
Irodalom:
– B.I. TK. 25-36. és 85-148
– Cole. IV/14. fejezetből következtetés és cselekvés a különböző szabályrendszerekben (536-548)
– Atkinson: II. 3. A pszichológiai fejlődés fejezetből a kognitív fejlődés a gyermekkorban (74-83. Új: 77-85.) VIII/18 (Új 17.)-ből Az attitűd 19. engedelmesség és ellenállás (Új 18.)
– Ranschburg Jenő (1984): Szeretet, erkölcs, autonómia, III. fej. Gondolat.
– Aronson B. A tömegkommunikáció
– Szabó Laura: Iskolai szociál-pszichológia
8. A személyiségformálás speciális kérdései
serdülőkorban
– a serdülőkor jellemzői, serdülőkori devianciák
– a serdülők és a pedagógus viszonyának sajátosságai
– a közvetett nevelési hatásrendszer forrásai, módszerei és jelentőségük a serdülők nevelésében
– a pályaválasztás elősegítése
Irodalom:
– B.I. TK. 104-148.
– Cole V/15. fejezetből: A serdülőkor klasszikus elméletei; A serdülőkor modern elméletei; Pubertás; A társas élet újjászervezése: A pubertás családi kapcsolatokra gyakorolt hatása (585-600.) V/16. fejezetből: Morális kérdések; Az identitás integrációja; Átmenet a felnőttkorba (642-667)
– Vikár Gy.: (1980) Az ifjúkor válságai (Gondolat)
– Buda B.: A serdülőkor szociálpszichológiája (473-503.) In: Kósa – Ritoók (szerk.) 1990: Szgy. Fejlődéslélektan pedagógia és tanárszakos hallgatók részére. TK.
– Popper P.: Antiszociális csoportok keletkezése fiatalkorban In: Kósa Ritoók. 1990: Szgy. Fejlődéslélektan pedagógia és tanárszakos hallgatók részére. TK.
9. A tanulás
– neveléstörténeti vonatkozások
– a tanulás folyamata, eredményei
– elemi és komplex tanulási formák
– a tanulás életkori sajátosságai
– az emlékezeti tárolás jellemzői
– az emélkezetet segítő tanulási stratégiák, értelmes tanulás
– a tanulás megtanítása
Irodalom:
– Nahalka István: A tanulás. Didaktika TK. V. fej. 117-158.
– Szitó Imre: A tanulási stratégiák fejlesztése. Iskolapszichológia 2. ELTE 1987.
– Atkinson IV. 7. IV. 8.
10. Percepció és figyelem
– Aktivációs szint és teljesítmény
– A percepció és a figyelem szerepe a tanítás-tanulás folyamatában
– figyelmi zavarok és figyelem fejlesztése
– beállítódás és a fáradás szerepe a megismerő funkciók müködésében
– részképesség-zavarok és az iskolai tanulás összefüggései
– a megismerő funkciók fejlesztése az oktatás folyamatában
Irodalom:
– Atkinson III. 5. 6.
– P. Balogh K. (szerk.): Iskolapszichológia TK. 1988. A tanulási képességeket… 159-186.
– László Zsuzsa: Az örökmozgó gyermek Fi-Mo-Ta Bt. és Salve Alapítvány Kiad. évszám nélkül (kb. 1997.)
– N. Kollár Katalin, Martonné Tamás Márta, Porkolábné Balogh Katalin, Gyenei Melinda: Iskolás gyermekek terhelési szintje, pszichoszomatikus egészségi állapota és társas kapcsolatai.
– Pszichológia és nevelés Pszichológiai Szemle Könyvtár 3. 1999. Akadémiai Kiadó és Magyar Pszichológiai Szemle 1999/3. 405-429.
11. A motiváció
– motiváció-tanulás, elsődleges-, másodlagos motiváció
– motivációval kapcsolatos pedagógiák és a pedagógus feladatai
– teljesítménymotivációt befolyásoló tényezők
– motiváció az oktatásban
Irodalom:
– Réthy Endréné: A motiváció elmélete és gyakorlata a reformpedagógiában. In.: Bábosik István (szerk.): A modern nevelés elmélete. Telosz Kiadó 1997.
– Réthy Endréné: Tanulási motiváció. Új Pedagógiai Közlemények. ELTE BTK Neveléstudományi Tanszék, Bp. 1995. 2., 3. fej.
– Atkinson V. 10. és Maslow (VI/14. Új: 395-396)
– Maehr, M.L. Sjogren, D.D.: Atkinson elmélete a teljesítménymotivációról 214-229. In.: Oláh-Pléh (szerk.): Szgy. az általános és személyiségpszichológiához. (TK. 1985.)
12. Az érzelmek szerepe a személyiségfejlődésben
és az iskolai tanulásban
– emócióelméletek
– az érzelmek kialakulása és fejlődése
– az érzelmi fejlődés zavarai (félelmek, iskolafóbia, agresszió okai és kezelése)
– a stressz okai és csökkentési lehetőségek a pedagógus és a tanulók életében
– az érzelmi intelligencia fogalma és fejlesztése
– az érzelmek szerepe a nevelés-, oktatás gyakorlatában
Irodalom:
– Ranschburg Jenő (1970) Félelem, harag, agresszió TK.
– Atkinson V/11., VI/15. (VI./14.)
– Goleman, D. (1997): Érzelmi intelligencia, Háttér Kiadó, Bp.
13. A megismerő funkciók fejlesztése az oktatás
folyamatában
– a gondolkodás fejlődése és fejlesztése (Piaget)
– a problémamegoldó gondolkodás
– intelligencia
– az intellektuális funkciók figyelembevétele és fejlesztése az oktatásban; oktatási stratégiák és módszerek
– kognitív stratégiák, metakogníció, önvezérelt tanulás
Irodalom:
– Réthy Endréné: Az oktatás folyamata. Didaktika TK. VOOO. fejezet 221-267.
– Atkinson IV. 9. VI/12-ből intelligencia
– Aebli, H.: A képzet és a művelet 499-512. és Bruner, J.S.: A struktúra fontossága 598-605. In: Kósáné Ormai V - Porkolábné Balogh K. - Zánaki A.: Szgy. Nev. lélektan II. köt. TK.
14. Kommunikáció az iskolában
– tanári-tanulói kommunikáció a pedagógiai folyamatban
– hatékony tanári kommunikáció és konflikusmegoldó stratégiák
– a nem-verbális kommunikáció szerepe
– a pedagógus diákokkal való kapcsolatát meghatározó értékek hatása az interperszonális kommunikációra. A tanári elvárások hatása (Pígmalion h.), a rejtett tanterv
– kommunikáció az iskolában, mint szervezetben
Irodalom:
– Szitó Imre: Kommunikáció az iskolában. Iskolapszichológia 7. ELTE Pszich. Int. Bp. 1987.
– Szabó László Tamás: A rejtett tanterv. Magvető Kiadó. Bp. 1989. 9-32. l.
– Zrinszky László: Bevezetés a pedagógiai kommunikáció elméletébe. Nemzeti Tankönyvkiadó Bp. 1993. 21-121. l.
– Forgách József: A társas érintkezés pszichológiája. Gondolat Bp. 1993. 8., 9. fejezet 155-197. (Iskolai szoc. pszich. (Buda, Siklaki, Sallay, Páskuné, Magyar, Oláh)
15. A pedagógus
– a tanári szerep és a róla kialakult felfogás változása a pedagógiában a XX. sz-ban
– a pedagógusi munka törvényi szabályozása
– a pedagógus pálya presztízse
– a tanár személyisége, modellhatás, vezetési stílus
– az osztályfőnök feladatkörének történeti alakulása, jelenlegi helyzete
– a tanári pálya pszichés jellemzői: pedagógus mentálhigiéné, kiégés
– a kezdő pedagógus sajátos helyzete
– a pedagógus etikai kérdései
Irodalom:
– Falus Iván: A pedagógus Didaktika TK. IV. fejezet 96-116. l.
– Szi(?v?r?)ák Judit: A kezdő pedagógus. Didaktika TK. XVII. fej. 489-512. l.
– Hoffmann Rózsa (szerk.) Pedagógusetika. Kodex és kommentár. NTK. Bp. 1996.
– 1993 évi LXXIX törvény a közoktatásról/Módosítás: 1996., 1999/Magyar Közlöny 1993. 107. sz. (1996-os és 1999-es módosítás) A pedagógus jogai és kötelességei fejezet
– Iskolai szociál pszichológia: Járó, Zétényi 2 tanulmány, Ormai
– Nagy Mária: Tanári szakma és professzionalizálódás. OKI, Bp. 1994.
16. Szerepek, munkakörök az iskolában
– az iskola, mint szervezet működése
– a tanár helyzetét meghatározó szervezeti tényezők: kommunikáció, döntés, hierarchia
– szervezeti változtatás eszközei és korlátai
– az eredményes iskola
– az iskolapszichológus feladatai, direkt és indirekt módszerei. A pedagógus-pszichológus együttműködés formái. Az iskolapszichológus működésének szervezeti keretei
Irodalom:
– Belohorszky Ferenc: Az osztályfőnök. Pedagógiai olvasókönyv. OPKM. 192-200. l.
– 1993 évi LXXIX törvény a közoktatásról/Módosítás: 1996., 1999/Magyar Közlöny 1993. 107. sz. (1996-os és 1999-es módosítás) Az iskola működése fejezet
– Zrinszky László: Pedagógusszerepek és változásaik: ELTE bTK Nevtud. Tanszék 1994.
– Iskolai szoc. pszich. Serfőző, Barlainé, Maronné
17. A gyermek
– a gyermekstátusz neveléstörténeti alakulása
– a gyermek megismerése a személypercepció és attribúció jellemző folyamatai alapján
– a megfigyelés, interjú, kérdőív, szociometria, attitűdmérés, a tanulók teljesítményének elemzése, mint a tanulók megismerésének eszközei
– a tanulókkal kapcsolatos információgyűjtés és kezelés jogi és etikai kérdései
– a tanulók jogai és kötelességei
Irodalom:
– Szabolcs Éva: Fejezetek a gyermekkép történeti alakulásából. ELTE Nevtan. Tsz. Bp. 1995.
– Golnhofer Erzsébet: A tanuló. Didaktika TK. III. fej. 77-95. l.
– Szabó I. - Szekszárdi Ferencné: Az osztálytükörtől a falfirkáig. Módszerek (nem csak) osztályfőnököknek. OKI. Bp. 1992.
– Vámos Ágnes: Kissebségi oktatás, cigány tanulók oktatása. In: Bábosik István (szerk.) Romapedagógia. ELTE Neveléstudományi Tanszék, 1999.
– 1993 évi LXXIX törvény a közoktatásról/Módosítás: 1996-1999/Magyar Közlöny 1993. 107. sz. (1996-os és 1999-es módosítás) A gyermek, a tanulók jogai és kötelességei
– Iskolai szociál pszich. Szabó É. Szociális megismerés
– Bíró Endre (2000.): Jogok az iskolában. OKI
18. Egységesség és differenciáltság az
iskolarendszerben, az iskolában és a pedagógiai folyamatban
– az individuális jellemzők, mint a pedagógiai differenciálás alapja, egyéni sajátosságok figyelembevétele a pedagógia folyamatában
– az öröklés és a környezet szerepe a képességek alakulásában, a képességfejlesztés lehetőségei az iskolában
– a kreativitás jellemzői és fejlesztése
– tehetségfejlesztés és tehetséggondozás, tehetségnevelés és az iskolarendszer összefüggései
– egységesség és differenciálás
– a pedagógus egyéni tervező munkája
– a helyi tantervtől a tanítási óráig: tanmenet, tematikus tervezés, készülés a tanítási órára
Irodalom:
– M. Nádasi Mária: Egységesség és differenciáltság a tanítási órán. Korszerű nevelés. TK. Bp. 1986.
– Petriné Feyér Judit: A különleges bánásmódot igénylő gyermek. Didaktika TK. XV. fejezet 445-464.
– Ceizel Endre: Az érték bennünk van. Új Ped. Szemle 1996/7-8.
– Kotchy Beáta: Az iskolai oktatómunka tervezése. Didaktika TK. XVI. fejezet 465-488.
– Hunyady Györgyné - M. Nádasi Mária: Pedagógiai tervezés. Comenius Bt. Pécs, 2000. 31-61. és 100-141.
– Tyson, M.: A kreativitás pszichológiája in Oláh-Pléh (szerk.): Szgy. Az általános és személyiségpszichológiához TK. 1985. 147-158.
– Atkinson VI. 12. (334-360 Új.: Egyéni különbségek mérése 349-363.)
19. A különleges bánásmódot igénylő gyermekek a
pedagógiai folyamatban
– jellemző magatartási problémák és kezelési módjuk különböző életkorokban
– a tanulási kudarcok okai; prevenció, korrekció
– a tanulási és magatartási problémák kapcsolata
– az integrált nevelés feltételei és hatása a tanulókra
– az előítélet okai és mérséklésének módszerei
– alternatív iskolák szerepe a különleges bánásmódot igénylő tanulók nevelésében, oktatásában.
Irodalom:
– Kósáné Ormai Vera: Beilleszkedési nehézségek és az iskola (I. és IV. fej.) TK. Bp. 1989.
– Réthy Endréné: Integrációs törekvések Európában. Az ép és sérül gyermekek együttnevelésének elmélete és gyakorlata. Szociális Munka 2000/XII. évf. 1. sz.
– Petriné Feyér Judit: A különleges bánásmódot igénylő gyermek. Didaktika TK. XV. fej. 434-445.
– Aronson: 6. Az előítélet
– Meixner Ildikó: A dyslexia prevenció, reedukáció módszere Bárchi G. Gy.P.T.F. Bp. 1998.
– Ranschburg Jenő Pszichológiai rendellenességek gyermekkorban. Bp. Tankönyvkiadó, 1998.
20. A tanítás-tanulás szervezeti keretei, formái
és szervezési módjai
– az oktatás szervezeti keretei
– az osztály, mint az oktatás társas közege
– csoportalakulás, normaképződés, csoportszerkezet, kommunikáció, döntés csoportban, a csoport szerepnek változásai az életkorral
– közvetett nevelési módszerek
– frontális, egyéni, páros és csoportmunka jellemzői
– az oktatászervezési mód megválasztásának összefüggése az oktatás céljaival és tartalmi sajátosságaival
– a csoportjelenségek megjelenése és felhasználása a különböző oktatásszervezési módok esetén
Irodalom:
– M. Nádasi Mária: Az oktatás szervezeti keretei és formái. Az oktatás szervezési módjai éés munkaformái. Didaktika TK. XI. fejezet 345-367. o. XII. fej. 368-391. o.
– Iskolai szoc. pszich.: Vajda Zs., Szabó É. A csoport…
– Atkinson 19. Mások jelenléte. Kollektív döntéshozatal (Új: 18.)
21. Az oktatás stratégiái, módszerei, eszközei
– az oktatási stratégia értelmezése, stratégiai típusok
– az oktatási módszer fogalma; a módszerek kiválasztásának szempontjai; a módszerek jellemzése
– taneszközök a tanítás-tanulás folyamatában
– életkori és egyéni sajátosságoknak megfelelő tanítási módszerek
Irodalom:
– Falus Iván: Az oktatás stratégiái és módszerei. Didaktika TK. IX. fej. 271-322. l.
– Petriné Feyér Judit: Az oktatás eszközei, tárgyi feltételei. Didaktika TK. X. fej. 323-344. l.
– Oláh-Pléh (szerk.): Szgy. Az általános és személyiségpszichológiához TK. 1985. Zincsenko cikk
– Cole 13. fej.
22. Az oktatás tartalma; a tanterv funkciója,
fajtái
– a tantervkészítés kezdetei Magyarországon. Kármán Mór munkássága
– tanterv funkciói, típusai
– a tananyag kiválasztását meghatározó társadalmi, pedagógiai, pszichológiai tényezők
– a Nemzeti alaptanterv és kerettanterv sajátosságai
– a helyi tanterv, mint az iskola pedagógiai programjának (IPP) része
Irodalom:
– Hunyady Györgyné - M. Nádasi M.: Pedagógiai tervezés 69-100. l.
– Nahalka István: Az oktatás tartalma. Didaktika TK. VII. fej.
– NAT
– Kerettel vagy anélkül - kerekasztal-beszélgetés a kerettantervről. Új Pedagógiai Szemle 1999/9.
23. A pedagógiai értékelés
– a jutalmazás és a büntetés hatása, funkciói, módszerei
– az ok tulajdonítás és a kognitív disszonancia szerepe az értékelés hatékonyságában
– az értékelés funkciói, viszonyítási alapjai, változatai és módjai a nevelés-, oktatás folyamatában
– a pedagógiai értékelés hatása a teljesítménymotiváció, az énkép és önértékelés alakulására
– becslés, mérés, szöveges értékelés
– a belső és a külső vizsga
– a hazai vizsgarendszer átalakításának aktuális kérdései
Irodalom:
– Golnhofer Erzsébet: A pedagógiai értékelés. Didaktika TK. XIII. fej. 392-417. l.
– Golnhofer E. - M. Nádasi M. - Szabó É.: Készülünk a vizsgáztatásra. Korona Kiadó Kft. Bp. 1993.
– Báthory Zoltán: Tanulók, iskolák - különbségek. OKKER Kiadó, 1999. VII. fej.
– Iskolai szoc. pszich.: Kollár Kognitív disszonancia
– Ranschburg Jenő (1984): Szeretet, erkölcs, autonómia. Gondolat.
Bp., 2000. okt.