idôpont: 2002. április 7, hétfô
helyszín: Budapest, 9.kerület - Szily Kálmán
Kéttannyelvû Mûszaki Szakközépiskola (*
lehet, hogy nem ez a pontos név *)
Az óra menete
Alapprobléma ismertetése (Gyerekek, tudtok adni néhány
eltérô hosszúságú tollat...?)
Megoldási változatok kérése (Hogyan
lehetne növekvô sorrendbe rakni?)
Megoldási algoritmus mûködési elvének
ismertetése (felírása a táblára)
Megoldási algoritmus leírása folyamatábrával
(lépésenként: kérdés(mi a következô
lépés?), eredmény felírása a táblára)
Felhasználás, gyakorlati alkalmazások
Összehasonlítás más algoritmussal
Módszertani elemzés vázlata
Az óra vezetése alapvetôen frontális elemekre
támaszkodott:
- nem volt csoportmunka
- nem volt differenciált oktatás, az egyéni különbségek
a szorgalommal arányosak voltak
(Ki tud erre egy jó megoldást...?)
- a diákok a helyükön maradtak és - amennyiben
erre sor került - mondhatták észervételüket
(Az óra vezetésének nem volt olyan része,
amikor a vezérlés ne a tanárnál lett volna)
Ezen kívül azonban más módszertani elemek
is felhasználásra kerültek
- ezen belül legtöbbször a kérdve-kifejtés
(Az algortimus esetében: Mi az elsô lépés?
Mi a következô...? Kell-e még valamit tenni...?)
- és az ötletroham (brainstorming)
(Kinek milyen ötlete van e feladat megoldásához?
Tanultatok-e valami hasonlót? Milyen eltérések vannak
más algoritmustól?)
Elemzés
Az óra elsôsorban elméleti jellegû volt (a
diákoknak ebbôl a tantárgyból van külön
gyakorlatuk),
így szinte biztosnak lehetett venni a frontális elemek
túlsúlyát. Ennek hátrányait érzékelni
is lehetett az órán, ugyanis voltak, akik beszélgettek
vagy egyéb módon foglalták le magukat (kb. 30%), illetve
olyan is volt aki az óra többségét nem ébren
töltötte (5%) - a folyamatosan aktívak aránya
15-25% közt mozgott, a néha aktívakkal együtt sem
lépte túl a 25%-ot. A frontális tevékenységeken
túl elônyös volt más módszerek alkalmazása
(brainstorming, kérdve-kifejtés), ezáltal ugyanis
néha azok is figyeltek, akik egyébként kevésbé.
Az óra menete
A korábbi óra anyagának ismétlése
(Aki nem volt múlt órán az pótolja be azt
a négy sort, amit írtunk...!)
Az új tananyag ismertetése (Irassunk ki valamit)
Az új ismeret alkalmazásának ellenôrzése
(körbemenvén, sikerült-e megépelni, mûködik-e?)
Egy-két újabb lehetôség ismertetése
(kiiiratási paraméterek megadása)
Módszertani elemzés vázlata
Az óra vezetése szinte kizárólag frontális
elemekre támaszkodott:
- nem volt csoportmunka
- nem volt differenciált oktatás, és a gyakorlati
tevékenységgel szemben nem került sor a diákok
korábbi simereteinek felhasználására
- kétfajta része volt az órának: 1.) tanár
elmond valamit, felírja a táblára 2.) a diákok
gépelnek illetve setleg szólnak, ha valami bajuk van.
Elemzés
Érdekes, hogy a gyakorlati (géptermi) óra jellegétôl
eltérôen nem került sor alternatív módszertani
elemek használatára (például csoportmunka),
diffeeenciélt oktatás (annak ellenére, hogy mindenkinek
jutott gép) pedig semmilyen módon nem volt.
A diákok érdelôdése nagyjából
arányos volt a tanárnak a diákokhoz való viszonyával
(valamivel jobb, de nem sokkal). A leadható tananyag formáját
ugyanis nagyjából meghatározta az, hogy ezen osztály
a 13. évben volt, és szakmai papír szeretne kapni
év végén, tudásuk azonban - a tanár
és a korábbi dolgozatatik szerint - nem túl magas.
Az önálló csoportmunka érdekes módon
kialakult, ez azonban inkább az osztály össztejesítményének
javulása érdekében történt. (Gyere ide,
szerinted nálam az miért nem mûködik...?) A tanár
gyakorlatilag nem foglalkozott evvel. Valószínüleg jelentôs
javulást lehett volna elérni, ha a diákok korábbi
tudásának, illetve elképezléseiknek felhasználásával
történt volna az anyag kidolgozása, és a leadása
is. (Nem derült az órából ki, miért pont
ezt anyagot adja le a tanár: ezt kell? A diákok ezt szeretnék?
Ezt lehet érdekesen leadni?)
Nagy hátrány, hogy egy, az informatikai iskolák
között nem az élvonalban tartozó, a szalmai versenyekre
bevallottan nem készülô iskola esetében a differenciált
oktatás, és a hátránoysabb helyzetûek
elzárkóztatása nem kap (nagyobb) hangsúlyt.
Bár az iskolán érzôdik a "boldogulásra
és nem a versenyre nevelünk" hozzáállás,
a megfigyelt órákon eezt azonban nem sikerült hasonló
mértékben felfedezni.
Valószínüleg jobb eredményt lehetne elérni
(ez elôbb említett úton), ha lényegesen több
alternatív módszertani elem kerülne bevezetésre
- az ide járok többsége ugyanis (feltételezésem
szerint) nem szándékozik szakmai versenyre menni vagy valamelyik
elit felsôoktatási intéményben folytatni tanulmányait.
Akkor pedig jobban szüksége lehet olyan tudásra, mely
(késôbb) a másokkal való együtmûködést,
kommunikatív képességeket, toleranciát igényel.