Az Oktatási Minisztérium Sulinet programjának
Informatikai honlapja (http://www.sulinet.hu/tart/alkat/ae)
Az internet elïnyeinek az oktatás terén történï lényegesen jobb kihasználásáért indította a Horn-kormány (1994-98) a Sulinet programot (az 1995/96-os tanévben), mely célja elsïsorban a magyarországi oktatási iskolák internet-hozzáférésének megteremtése volt. Ehhez a jellemzïen hardveres feladathoz készült a sulinet.hu oldal, ahol a mindenkori oktatási minisztérium tud e rendszer felhasználói (és minden internet-felhasználó) számára elérhetïvé tenni bizonyos információkat, oktatási segédanyagokat. Az Orbán-kormány (1998-2002) a kezdeti technikai fejlesztések helyett a tartalmi újítást t¹zte ki célul. Ekkoriban úgy gondolták, a m¹szaki feltételek már adottak, így célszer¹bb lenne ezt megfelelï tartalommal megtölteni. A Medgyessy-kormány (2002-tïl) a kettïvel korábbi elképzeléssel azonosult, azaz elsïdleges céljának azt tekinti, hogy minden közoktatási intézmény (általános és középiskola) rendelkezzen megefelelï mennyiség¹ és minïség¹ számítógéppel és az ezek által alkotott helyi hálózatok csatlakozzanak az internetre.
Ezen országos hálózat "szellemi központja" lett a sulinet.hu oldal, ahová a mindnekori oktatásügyi vezetés a felhasználók számára elérhetïvé tesz bizonyos információkat, segédanyagokat. E portál célcsoportja tehát a mindenkori diákok, elsïsorban a középiskolások.
Az itt található oktatóanyagok az internet segítségével érhetïek el. Így - az inetrnet révén - elïnyük, hogy földrajzi illetve bizonyos esetekben gazdasági helyzettïl függetlenül lehet hozzáférni. Az tartalmi elemek közti kapcsolatot könny¹ megoldani, szinte bármilyen formájú (szöveg, kép, film/animáció, hang) segédanyaggal könyen lehet bïvíteni.
A Sulinet.hu-ra több tantárggyal kapcsolatban kerültek fel hírek, oktatási anyagok.
A szakomhoz kapcsolódóan a továbbiakban az informatika témáról (a honlap ezt "alkategóriának" hívja) fogok foglalkozni.
A Sulinet informatika tehát elsïsorban a Nemzeti Alaptanterv [1] szerinti informatika tantárgycsoporthoz illetve a kerettanterv [2] szerinti a számítástechnika tárgyhoz lehet használni.
Ha az ember jóhiszem¹, akkor úgy fogalmaz, hogy e honlap egyelïre hírforrásként m¹ködik. Ha kevébé jóhiszem¹, akkor a "m¹ködik"-en és a "híroldalon" kicsit elgondolkozik...
Egy híroldal [4,5] ugyanis bïven tartalmaz híreket, mindig a legfrissebbeket, és mindezt széles látószöggel. A Sulinet infomatika oldalán ugyanis hírek gyakorlatilag nincsenek. Amik vannak, azok többé-kevésbé aktuális elemzések, tanulmányok egy-egy témában - s bár érdekesek, egy ilyen kaliber¹ honlaphoz kevesek.
A könyvajánló például egy jó ötlet, kifejezetten jól van megírva. Egy nagy hátránya, hogy maximális mértékben elfogult, amit egy állami intézmény (a minisztérium) nem engedhetne meg magának. (* ld. Könyvajánló *)
A kapcsolódó oldalak között könny¹ eligazodni, ez azonban nem akkora dicsïség, ugyanis elenyészï mennyiségben tartalmaz további oldalakat.
A navigációt az aránylag könnyen érthetï oldalcímek (fïoldal//kategória_besorolása/kategória_sorszáma - pl, http://www.sulinet.hu/tart/alkat/ae), és az állandó fejléc is segíti alatt jelzik, hogy hol vagyunk.
Elïnyïs, hogy a kapcsolódó oldalak is azonos szerkezet¹ek. A Sulinet embléma kifejezetten ötletes. A szöevegek könnyen érthetïek, nyelvhelyességi, stilisztikai problémákat nincsenek. Bár ritkák a megszólítások, legtöbbször többes szám elsï személyt használ, melytïl informálisabbnak t¹nik a szöveg - talán az olvasók is jobban tudnak vele azonosulni (pl: "ismerkedjük meg...").
Interaktivitás szempontjából lehetne még jobb - azaz lényegesen jobban is kihasználhatná az internet adta lehetïséget. [3] Bár levélküldési lehetïséget tartalmaz, de ennél tovább nem megy. Az elvárásoknak jobban megfelelne, ha legalább az információs oldalakhoz lenne két új funkció: továbbküldés valakinek e-levélben, illetve nyomtatóbarát formátum elïállítása.
A világos, de nem rikító színek élénkítïen hatnak, lendületességet sugallva.
Más jelleg¹ design-elemet azonban gyakorlatilag nem használ: nem tartalmaz sem videó, sem hanganyagot, így ezek minïségétrïl nem lehet beszélni. A képek, illusztrációk aránya a szöveghez képest. Egy speciális képefajta, az úgynevezett infografika - amikor egy képhez bizonyos információk látványelemként vannak beépítve -, azonban teljesen hiányzik, pedig a lehetïség lényegesen jobban adott, mint egy nyomtatott lap esetében.
Általános szöveges értékelés
Az honlap megítélése nagyon vegyes. A külsïvel látszik, hogy foglalkoztak. A megfelelï, látványos emblémák, díszítïleemek, képek minïsége jó. A navigációs rendszere is rendben van.
Nagyon nagy hátránya viszont, hogy bár az egyik legkeresettebb hazai oktatási oldal lehetne, alig tartalmaz érdemi információt. A könyvajánló mintha az egyik amerikai cég bújtatott reklámoldala lenne. Feltéve, hogy a mostani vezetés csak formai reformokat hajtott az oldalon végre, úgy ha kormányzat által ígért tartalomszolgáltatási erïsítésbïl ennyire futotta, akkor az rendkívüól elkeserítï...
[1]: Nemzeti Alaptanterv (Magyar Bálint, m¹velïdési és közoktatási miniszter, 1996)
[2]: kerettantervek (Pokorni Zoltán, oktatási miniszter, 1998)
[3]: Az egyik interentes újság oktatási mellékletére például bárki feltölthet oktatási anyagokat. (http://puska.index.hu/)
[4]: Magyar Távirati Iroda (http://www.mti.hu/)
[5]: Index.hu internetes újság (http://index.hu/)
Budapest, 2002. november 19.
Írta: |
Gyakorlatvezetï: |
A feladatot értékelte: |
---|---|---|
ELTE TTK, informatika szak |
ELTE TTK, Oktatástechnika Csoport |
ELTE TTK, Oktatástechnika Csoport |
(4. évfolyam) |
(m¹szaki tanár) |
(adjunktus) |