A feleltetés szociolingvisztikai értelmezése

(Egy felmérés és tapasztalatai)



(Fogalmak:

Feleltetés: A felelés elvi lényege, hogy a diák "felmondja a leckét" a tanárnak

A diák szóbelisége: Mennyire tudja magát ennek segítségével kifejezni)


Alaphelyzet: Kiscsoportos beszélgetések, elsõsorban a fenti témáról

22 tanár, többségük középiskolában (gimnáziumban, szakközépiskolában) tanít.

Eloszlások:

- Nemek szerint: 18 nõ (81,81%), 4 férfi (18,19%)

- Életkor szerint: 18 a harmincas éveiben járt (80%), 3 idõsebb (15%), 1 fiatalabb (5%)

- Tanított tárgyaik: 10-nél humán - magyar, történelem, nyelv, mûvészettörténet (45%)

12-nél reál - matek-fizika, biológia-kémia (55%)


A felmerülõ témák

1.) Technikai kérdések (Kitõl tanulták? A felelés folyamata? A "célszemély" kiválasztása? Stb.)

2.) Attit¹dök (a tanáré, a diáké, kettejük kapcsolata)

(Hatalom: mennyire kényszerít? Visszaélési lehetõségek?)

3.) Érvek (a felelés mellett - illetve elvileg ellene is)

4.) Értékelés (A konkrét teljesítményt vagy a diák személyiségét?)

5.) Lelkiállapotok (Melyikük hogyan viszonyul a feleléshez?)


A válaszok:


1.) A feleltetés technikája (az elvi alapok és a gyakorlat)

- "Senki sem az egyetemi képzés során sajátította el azt a gyakorlatot,

amit a munkája során alkalmazott" (25. oldal)

- Általában a hagyományokra támaszkodtak (pl. korábbi személyes élmény)

- Annak ellenére kitartottak mellette, hogy tudták: Nyugat-Európában és az angolszász gyakorlatban ez a tudásszint-ellenõrzõ módszer szinte ismeretlen

- A felelõ kiválasztása sokszor véletlenszám (pl. naptár) segítségével történik (ld. tanári objektívség...)

- Gyakori problémák: Ezalatt mit csináljon az osztály?

A tanár hogyan enyhítsen a (gyakran) egyirányú és mechanikus folyamaton?


2.) A tanárok elképzelése a felelésrõl

- "Szükséges rossz" (ambivalencia: akkor miért alkalmazzák?)

- "Így szokták, õk is kibírták..." (hagyomány)

- A tanár szeretné viszonthallani, amit elmondott (a tanári munka ellenõrzése)

- A diák érezzen b¹ntudatot, ha nem készült (b¹ntudatkeltés õ legközelebb megtanulja)

3.) Érvek

- A diák verbális-kommunikációs fejlõdésének elõsegítése

- Fegyelmezett, rendszerezett tanulásra szorítja a diákot

Felkészíti a késõbbi megpróbáltatásokra ("azért, hogy szokja a stresszhelyzetet...")

A jegyszerzés egyik módja - ezt is várják tanártól


4.) Értékelés

"Nagyon kategórikusan ketté kell választani, hogy aki beszél, és amit mond, két külön téma" (26/3)

Ideális esetben: "Azt értékelem, amit mond, és azt aki beszél elfogadom" (26. oldal 3. bekezdés)


5.) Lelkiállapotok, hozzáállások

Diák: - Mikor egy ünnepségen azt kiálltják: Szavalj!

- Ki kell állni sok (esetleg ismeretlen) ember elé, akik azt lesik mit mond - rosszul...

- Egy szál semmiben megjelenne a nyaka körül egy pici szalaggal

és a Kámaszutrából kellene felolvasni egy fejezetet

- Mikor a gyerek áll a tornaszõnyeg szélé és lesi,

hogy a tornatanár hány zsámolyt tesz le: vajon át tudja-e ugorni vagy sem?

Tanár: - Kétségbeesett próbálkozás, lökdösni a szerencsétlent, "de biztos, hogy sikerül"

- A bilin ülõ gyerek fölött áll a szülõ és kérdezi (a gyerektõl), mit csinált?

- Középkori király, akinek ugyan nagy a hatalma, de azért ott van az udvari bolondja is


A feleltetés, mint társas viszony


Az alapvetõ (elsõsorban szóbeli) cselekedetek - ún. pedagógia lépések - fajtái:


Szerkezeti (structural): az interakció indítása, megállítása

Elõsegítõ (soliciting): választ vár, a "címzett" figyelmét próbálja egy megadott irányba forítani

Válaszadó: pl. a diák válasza a tanár kérdésére (az elõsegítõ lépés párja)

Visszajelzõ (reagáló): pl. a tanár értékeli a diák teljesítményét (az elõzõ három ad rá lehetõséget)

A fenti elemek ún. "tanítási ciklusokat" alkotnak, melyek mindig egy struktúrális vagy reagáló (kezdeményezõ) lépéssel kezdõdnek - a másik kettõ ún. reflektív jellegû (ezek nem kezdenek ciklust).


Ezen ciklusokban négy, különbözõ funkciójú jelentést találhatunk:

tartalmi, tartalmi-logikai (az óra tematikájára vonatkozóan)

oktatási, oktatási-logikai (a téma feldolgozásával kapcslatos folyamatokra vonatkozóan


Pl. meghatározás, értelmezés, ténymegállapítás, véleménykifejezés vagy igazolás)

Az oktatási-logikai jelentés kimondottan oktatás-módszertani (didaktikai célú), szóbeli eljárásokat fed.

(Pl. értékelés, utasítás, magyarázat)


A kommunikáció tartalmi és relációs aspektusai

(A viszonyok nézõpontjából)


Ezt a Bellack-féle kutatással illustrált megközelítést tekintjük a tartalmi interkació tudatos, célirányos és közvetlen oldalának. (A tartalmi rész)

A kommunikációs felek viszonyára vonatkozó elemeket nevezzük a formai (relációs) oldalnak.

Ezen elkülönítésnek a megfogalmazása a Palo Alto-i pszichológiai iskolához kötõdik.

(pl. Rensch és Bateson - 1951., illetve Watczlawick, Beavin és Jackson - 1967.)

A tartalmi elemekbõl (is) tudni kell következtetni a "háttérben futó" metakommunikatív jelzések minõségére, hangsúlyára is. -> Ez (akár tudattalanul is, de) hatással van az interakció folytatására.

(pl. Giffin és Palton - 1971., a 8. oldalon lévõ párbeszéd)


Forrás:

Síklaki István: A tanári dominancia buktatói c. tanulmánya alapján

(Az iskola szociálpszichológiai jelentésvilága, szerk: Mészáros Aranka, ELTE - Eötvös-kiadó, Budapest, 1995.)



2000. november 21.

Szamosközi Péter