Használt irodalmak rövidítései:
B. I. TK: Bábosik István: A nevelés elmélete és gyakorlata. Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp. 1999.
Didaktika: Falus Iván szerk. Didaktika. Elméleti a tanítás tanulásához. Nemzeti Tankönyvkiadó 1998.
Atkinson L.R., Atkinson, R. C., Smith, E.E., Bern, D. J. (1994 Új: 1999) Pszichológia Osiris-Századvég
Iskolai szoc. Pszich.: Mészáros A. (szerk.) 1997 Az iskola szociálpszichológiai jelenségvilága Eötvös Kiadó
Aronson, E.: A társas lény. Bp. Közgazdasági és Jogi Kiadó, 1978. (több kiadás)
Cole, M., Cole, Sh. R. (1997): Fejlõdéslélektan Osiris-Századvég Kiadó, Bp.
1. Szocializáció és nevelés értelmezése, színterei
a szocializáció és a nevelés értelmezése
a nevelés és oktatás viszonya, belsõ kapcsolatrendszere
a nevelés-oktatás színterei, hatásrendszerének sajátosságai
a szocializációs folyamat mechanizmusai és jellemzõi: büntetés, jutalmazás, modellhatás, azonosulás
Irodalom:
B.I. TK
Kelman H. (1973): A szociális befolyásolás három folyamata. In: Hunyadi Gy. (szerk.): Szociálpszichológiai I. Gondolat 47-60. o.
Ranschburg Jenõ (1984): Szeretet, erkölcs, autonómia, Gondolat.
Ranschburg Jenõ (1970): Félelem, harag, aggresszió. TK.
Iskolai szoc. pszich.: Zetényi: a hatékony tanár
Atkinson: Személyiség és környezet közötti kölcsönhatás (új 366-370)
2. Családi szocializáció. A család és az iskola kapcsolata.
a korai szocializáció jellemzõ hatása a személyiségkialakulásra
az anya-gyermek kapcsolat (kötõdés, függés). A szülõi személyiség és nevelõi attitûd hatása a gyermek személyiség és kognitív fejlõdésének alakulására
családszerkezet, apa, testvérek szerepe a gyermek fejlõdésében
a családdal való kapcsolattartás formái (a szülõkkel való kapcsolattartás megújuló és új formái, a szociálisan marginális helyzetben levõ családok pedagógiai segítése)
Irodalom:
1993. évi LXXIX. törvény a közoktatásról/Módosítások: 1996, 1999/Magyar Közlöny 1993 107. szám, II. fejezet: A szülõk jogai és kötelességei. Az iskolai mûködésben való részvétel.
Kozma Tamás: Bevezetés a nevelésszociológiába. Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp. 1994. 123-143. l.
Cole II/6. A csecsemõkor vége (241-257.) III/10. Társas fejlõdés kisgyermekkorban (377-412.) III/11. A kisgyermekkori fejlõdést befolyásoló környezeti hatások (414-445.) IV/13. fejezetbõl Az iskola és a környezet (486-488) Iskola és közösség: Családi hatások (519-522.)
Ranschburg Jenõ (1984): Szeretet, erkölcs, autonómia. Gondolat.
3. Családi szocializáció zavarai és a magatartászavarok iskolai kezelése
a korai szocializációt károsító tényezõk
diszfunkciók a családban (válás, devianciák)
a családi élet zavaraiból eredõ magatartászavarok és iskolai kezelésük
a pedagógus feladatai veszélyeztetett gyermekekkel kapcsolatban
a családi nevelést segítõ intézmények
Irodalom:
Volentics Anna (1999): Gyermekvédelem és reszocializáció. Nemzeti Tankönyvkiadó
Ranschburg Jenõ (1984): Szeretet, erkölcs, autonómia. Gondolat.
Cole II/7. Korai tapasztalatok és a késõbbi évek (263-287.)
Atkinson: II/3., VI/13., VII/16. (új kiad. VI/12. VII/15.)
4. A magyar közoktatásügy aktuális jellemzõi
a közoktatás törvényi szabályozása
az iskola állítása, fenntartása, finanszírozása
a jelenlegi iskolaszerkezet
az iskola szakmai autonómiája
az alternatív iskolák mûködésének pszichológiai mechanizmusai és szervezeti sajátosságai
a diák személyiséjellemzõinek szempontjai az iskolatípus megválasztásánál
Irodalom:
Halász Gábor - Lanner Judit: Jelentés a magyar közoktatásról OKI. Bp. 2000.
1993. évi LXXIX. törvény a közoktatásról. / Módosítások: 1996, 1999/Magyar Közlöny 1993. 107. sz.
Czike Bernadett (szerk.) (1997): Fejezetek az alternatív nevelés gyakorlatából. Bp. vagy Kereszty -F. Hajabács (szerk.) (1995): Több út. BTF.
5. Társadalom, iskola és a tanulók társas helyzete
a nevelés-oktatás társadalmi meghatározottsága
a szocioökonómiai helyzet szerepe a gyermek fejlõdésében
az iskolaszerkezet a versengés és a szelekció összefüggései
a társas összehasonlítás, önértékelés és csoporthelyzet és a diák iskolai osztályban elfoglalt helyének összefüggései
a kooperáció szerepe az iskolai társas kapcsolatok fejlesztésében, kooperatív technikák.
Irodalom:
Halász Gábor - Lanner Judit: Jelentés a magyar közoktatásról OKI. Bp. 2000.
Nahalka István: A magyar iskolarnedszer átalakulása befejezõdött. Új Pedagógiai Szemle, 1998/5.
Iskolai szoc. pszich.: Kollár Kooperáció, Fülöp
Kósáné Ormai V. P. Balogh K. Zánkai A. (szerk.) Szgy. Neveléslélektan I. kötet TK. 1981 Hess. R Shipman. V.C.: A kisgyermekkori tapasztalás és a kognitív eljárások szocializálódása 41-55. o.
6. A nevelés-oktatás célja és feladatrendszere
neveléstörténeti vonatkozások
jelenlegi cél és feladatrendszer: értékek, normák, eszmények megfogalmazása, hierarchiája
a pszicho-szociális fejlõdés jellemzõi, szakaszi Erickson fejlõdéselméletében
az érett autonóm személyiség kialakulása és életvezetésének jellemzõi
Irodalom:
Imre Sándor: a nevelés célja és feladatai. Pedagógiai olvasókönyv OPKM. Bp. B.I. TK. 151-168. l.
NAT
Kotschy Beáta: Az oktatás célrendszere. Didaktika TK. VI. fejezet 159-189. l.
Hunyady Györgyné: A nevelés tervezése. In.: Hunyady Györgyné M. Nádasi M.: Pedagógiai tervezés. Comenius Bt., Pécs, 2000. 8-62. l.
Atkinson II/3. fejezet
Erikson Identifikáció és identitás 503-514. in Kósa Ritoók. 1990: Szgy. Fejlõdéslélektan pedagógiai és tanárszakos hallgatók részére
Allport: Az érett személyiség. In: Oláh A., Pléh Cs. (szerk.): Szöveggyûjtemény az általános és személyiségpszichológiához Szgy TK. 406-432. vagy Allport: A személyiség alakulása 299-330. Gondolat 1980.
7. Értékközvetítés és erkölcsi nevelés
jellemformálás, erkölcsi nevelés és az erkölcsi fejlõdés életkori jellemzõi
a nevelési módszerek rendszere
a pozitív és negatív önkontroll-funkcók, kitartás, késleltetés, ellenállás a csábításnak és a nevelési módszerek összefüggései
az attitûdök, értékek, nézetrendszerek alakulása, szerepe, szervezõdése, kognitív stílus
a társas befolyásolás pszichológiai mechanizmusai, csoportnyomás, véleményalakítás, engedelmesség
Irodalom:
B.I. TK. 25-36. és 85-148
Cole. IV/14. fejezetbõl következtetés és cselekvés a különbözõ szabályrendszerekben (536-548)
Atkinson: II. 3. A pszichológiai fejlõdés fejezetbõl a kognitív fejlõdés a gyermekkorban (74-83. Új: 77-85.) VIII/18 (Új 17.)-bõl Az attitûd 19. engedelmesség és ellenállás (Új 18.)
Ranschburg Jenõ (1984): Szeretet, erkölcs, autonómia, III. fej. Gondolat.
Aronson B. A tömegkommunikáció
Szabó Laura: Iskolai szociál-pszichológia
8. A személyiségformálás speciális kérdései serdülõkorban
a serdülõkor jellemzõi, serdülõkori devianciák
a serdülõk és a pedagógus viszonyának sajátosságai
a közvetett nevelési hatásrendszer forrásai, módszerei és jelentõségük a serdülõk nevelésében
a pályaválasztás elõsegítése
Irodalom:
B.I. TK. 104-148.
Cole V/15. fejezetbõl: A serdülõkor klasszikus elméletei; A serdülõkor modern elméletei; Pubertás; A társas élet újjászervezése: A pubertás családi kapcsolatokra gyakorolt hatása (585-600.) V/16. fejezetbõl: Morális kérdések; Az identitás integrációja; Átmenet a felnõttkorba (642-667)
Vikár Gy.: (1980) Az ifjúkor válságai (Gondolat)
Buda B.: A serdülõkor szociálpszichológiája (473-503.) In: Kósa Ritoók (szerk.) 1990: Szgy. Fejlõdéslélektan pedagógia és tanárszakos hallgatók részére. TK.
Popper P.: Antiszociális csoportok keletkezése fiatalkorban In: Kósa Ritoók. 1990: Szgy. Fejlõdéslélektan pedagógia és tanárszakos hallgatók részére. TK.
9. A tanulás
neveléstörténeti vonatkozások
a tanulás folyamata, eredményei
elemi és komplex tanulási formák
a tanulás életkori sajátosságai
az emlékezeti tárolás jellemzõi
az emélkezetet segítõ tanulási stratégiák, értelmes tanulás
a tanulás megtanítása
Irodalom:
Nahalka István: A tanulás. Didaktika TK. V. fej. 117-158.
Szitó Imre: A tanulási stratégiák fejlesztése. Iskolapszichológia 2. ELTE 1987.
Atkinson IV. 7. IV. 8.
10. Percepció és figyelem
Aktivációs szint és teljesítmény
A percepció és a figyelem szerepe a tanítás-tanulás folyamatában
figyelmi zavarok és figyelem fejlesztése
beállítódás és a fáradás szerepe a megismerõ funkciók müködésében
részképesség-zavarok és az iskolai tanulás összefüggései
a megismerõ funkciók fejlesztése az oktatás folyamatában
Irodalom:
Atkinson III. 5. 6.
P. Balogh K. (szerk.): Iskolapszichológia TK. 1988. A tanulási képességeket 159-186.
László Zsuzsa: Az örökmozgó gyermek Fi-Mo-Ta Bt. és Salve Alapítvány Kiad. évszám nélkül (kb. 1997.)
N. Kollár Katalin, Martonné Tamás Márta, Porkolábné Balogh Katalin, Gyenei Melinda: Iskolás gyermekek terhelési szintje, pszichoszomatikus egészségi állapota és társas kapcsolatai.
Pszichológia és nevelés Pszichológiai Szemle Könyvtár 3. 1999. Akadémiai Kiadó és Magyar Pszichológiai Szemle 1999/3. 405-429.
11. A motiváció
motiváció-tanulás, elsõdleges-, másodlagos motiváció
motivációval kapcsolatos pedagógiák és a pedagógus feladatai
teljesítménymotivációt befolyásoló tényezõk
motiváció az oktatásban
Irodalom:
Réthy Endréné: A motiváció elmélete és gyakorlata a reformpedagógiában. In.: Bábosik István (szerk.): A modern nevelés elmélete. Telosz Kiadó 1997.
Réthy Endréné: Tanulási motiváció. Új Pedagógiai Közlemények. ELTE BTK Neveléstudományi Tanszék, Bp. 1995. 2., 3. fej.
Atkinson V. 10. és Maslow (VI/14. Új: 395-396)
Maehr, M.L. Sjogren, D.D.: Atkinson elmélete a teljesítménymotivációról 214-229. In.: Oláh-Pléh (szerk.): Szgy. az általános és személyiségpszichológiához. (TK. 1985.)
12. Az érzelmek szerepe a személyiségfejlõdésben és az iskolai tanulásban
emócióelméletek
az érzelmek kialakulása és fejlõdése
az érzelmi fejlõdés zavarai (félelmek, iskolafóbia, agresszió okai és kezelése)
a stressz okai és csökkentési lehetõségek a pedagógus és a tanulók életében
az érzelmi intelligencia fogalma és fejlesztése
az érzelmek szerepe a nevelés-, oktatás gyakorlatában
Irodalom:
Ranschburg Jenõ (1970) Félelem, harag, agresszió TK.
Atkinson V/11., VI/15. (VI./14.)
Goleman, D. (1997): Érzelmi intelligencia, Háttér Kiadó, Bp.
13. A megismerõ funkciók fejlesztése az oktatás folyamatában
a gondolkodás fejlõdése és fejlesztése (Piaget)
a problémamegoldó gondolkodás
intelligencia
az intellektuális funkciók figyelembevétele és fejlesztése az oktatásban; oktatási stratégiák és módszerek
kognitív stratégiák, metakogníció, önvezérelt tanulás
Irodalom:
Réthy Endréné: Az oktatás folyamata. Didaktika TK. VOOO. fejezet 221-267.
Atkinson IV. 9. VI/12-bõl intelligencia
Aebli, H.: A képzet és a mûvelet 499-512. és Bruner, J.S.: A struktúra fontossága 598-605. In: Kósáné Ormai V - Porkolábné Balogh K. - Zánaki A.: Szgy. Nev. lélektan II. köt. TK.
14. Kommunikáció az iskolában
tanári-tanulói kommunikáció a pedagógiai folyamatban
hatékony tanári kommunikáció és konflikusmegoldó stratégiák
a nem-verbális kommunikáció szerepe
a pedagógus diákokkal való kapcsolatát meghatározó értékek hatása az interperszonális kommunikációra. A tanári elvárások hatása (Pígmalion h.), a rejtett tanterv
kommunikáció az iskolában, mint szervezetben
Irodalom:
Szitó Imre: Kommunikáció az iskolában. Iskolapszichológia 7. ELTE Pszich. Int. Bp. 1987.
Szabó László Tamás: A rejtett tanterv. Magvetõ Kiadó. Bp. 1989. 9-32. l.
Zrinszky László: Bevezetés a pedagógiai kommunikáció elméletébe. Nemzeti Tankönyvkiadó Bp. 1993. 21-121. l.
Forgách József: A társas érintkezés pszichológiája. Gondolat Bp. 1993. 8., 9. fejezet 155-197. (Iskolai szoc. pszich. (Buda, Siklaki, Sallay, Páskuné, Magyar, Oláh)
15. A pedagógus
a tanári szerep és a róla kialakult felfogás változása a pedagógiában a XX. sz-ban
a pedagógusi munka törvényi szabályozása
a pedagógus pálya presztízse
a tanár személyisége, modellhatás, vezetési stílus
az osztályfõnök feladatkörének történeti alakulása, jelenlegi helyzete
a tanári pálya pszichés jellemzõi: pedagógus mentálhigiéné, kiégés
a kezdõ pedagógus sajátos helyzete
a pedagógus etikai kérdései
Irodalom:
Falus Iván: A pedagógus Didaktika TK. IV. fejezet 96-116. l.
Szi(?v?r?)ák Judit: A kezdõ pedagógus. Didaktika TK. XVII. fej. 489-512. l.
Hoffmann Rózsa (szerk.) Pedagógusetika. Kodex és kommentár. NTK. Bp. 1996.
1993 évi LXXIX törvény a közoktatásról/Módosítás: 1996., 1999/Magyar Közlöny 1993. 107. sz. (1996-os és 1999-es módosítás) A pedagógus jogai és kötelességei fejezet
Iskolai szociál pszichológia: Járó, Zétényi 2 tanulmány, Ormai
Nagy Mária: Tanári szakma és professzionalizálódás. OKI, Bp. 1994.
16. Szerepek, munkakörök az iskolában
az iskola, mint szervezet mûködése
a tanár helyzetét meghatározó szervezeti tényezõk: kommunikáció, döntés, hierarchia
szervezeti változtatás eszközei és korlátai
az eredményes iskola
az iskolapszichológus feladatai, direkt és indirekt módszerei. A pedagógus-pszichológus együttmûködés formái. Az iskolapszichológus mûködésének szervezeti keretei
Irodalom:
Belohorszky Ferenc: Az osztályfõnök. Pedagógiai olvasókönyv. OPKM. 192-200. l.
1993 évi LXXIX törvény a közoktatásról/Módosítás: 1996., 1999/Magyar Közlöny 1993. 107. sz. (1996-os és 1999-es módosítás) Az iskola mûködése fejezet
Zrinszky László: Pedagógusszerepek és változásaik: ELTE bTK Nevtud. Tanszék 1994.
Iskolai szoc. pszich. Serfõzõ, Barlainé, Maronné
17. A gyermek
a gyermekstátusz neveléstörténeti alakulása
a gyermek megismerése a személypercepció és attribúció jellemzõ folyamatai alapján
a megfigyelés, interjú, kérdõív, szociometria, attitûdmérés, a tanulók teljesítményének elemzése, mint a tanulók megismerésének eszközei
a tanulókkal kapcsolatos információgyûjtés és kezelés jogi és etikai kérdései
a tanulók jogai és kötelességei
Irodalom:
Szabolcs Éva: Fejezetek a gyermekkép történeti alakulásából. ELTE Nevtan. Tsz. Bp. 1995.
Golnhofer Erzsébet: A tanuló. Didaktika TK. III. fej. 77-95. l.
Szabó I. - Szekszárdi Ferencné: Az osztálytükörtõl a falfirkáig. Módszerek (nem csak) osztályfõnököknek. OKI. Bp. 1992.
Vámos Ágnes: Kissebségi oktatás, cigány tanulók oktatása. In: Bábosik István (szerk.) Romapedagógia. ELTE Neveléstudományi Tanszék, 1999.
1993 évi LXXIX törvény a közoktatásról/Módosítás: 1996-1999/Magyar Közlöny 1993. 107. sz. (1996-os és 1999-es módosítás) A gyermek, a tanulók jogai és kötelességei
Iskolai szociál pszich. Szabó É. Szociális megismerés
Bíró Endre (2000.): Jogok az iskolában. OKI
18. Egységesség és differenciáltság az iskolarendszerben, az iskolában és a pedagógiai folyamatban
az individuális jellemzõk, mint a pedagógiai differenciálás alapja, egyéni sajátosságok figyelembevétele a pedagógia folyamatában
az öröklés és a környezet szerepe a képességek alakulásában, a képességfejlesztés lehetõségei az iskolában
a kreativitás jellemzõi és fejlesztése
tehetségfejlesztés és tehetséggondozás, tehetségnevelés és az iskolarendszer összefüggései
egységesség és differenciálás
a pedagógus egyéni tervezõ munkája
a helyi tantervtõl a tanítási óráig: tanmenet, tematikus tervezés, készülés a tanítási órára
Irodalom:
M. Nádasi Mária: Egységesség és differenciáltság a tanítási órán. Korszerû nevelés. TK. Bp. 1986.
Petriné Feyér Judit: A különleges bánásmódot igénylõ gyermek. Didaktika TK. XV. fejezet 445-464.
Ceizel Endre: Az érték bennünk van. Új Ped. Szemle 1996/7-8.
Kotchy Beáta: Az iskolai oktatómunka tervezése. Didaktika TK. XVI. fejezet 465-488.
Hunyady Györgyné - M. Nádasi Mária: Pedagógiai tervezés. Comenius Bt. Pécs, 2000. 31-61. és 100-141.
Tyson, M.: A kreativitás pszichológiája in Oláh-Pléh (szerk.): Szgy. Az általános és személyiségpszichológiához TK. 1985. 147-158.
Atkinson VI. 12. (334-360 Új.: Egyéni különbségek mérése 349-363.)
19. A különleges bánásmódot igénylõ gyermekek a pedagógiai folyamatban
jellemzõ magatartási problémák és kezelési módjuk különbözõ életkorokban
a tanulási kudarcok okai; prevenció, korrekció
a tanulási és magatartási problémák kapcsolata
az integrált nevelés feltételei és hatása a tanulókra
az elõítélet okai és mérséklésének módszerei
alternatív iskolák szerepe a különleges bánásmódot igénylõ tanulók nevelésében, oktatásában.
Irodalom:
Kósáné Ormai Vera: Beilleszkedési nehézségek és az iskola (I. és IV. fej.) TK. Bp. 1989.
Réthy Endréné: Integrációs törekvések Európában. Az ép és sérül gyermekek együttnevelésének elmélete és gyakorlata. Szociális Munka 2000/XII. évf. 1. sz.
Petriné Feyér Judit: A különleges bánásmódot igénylõ gyermek. Didaktika TK. XV. fej. 434-445.
Aronson: 6. Az elõítélet
Meixner Ildikó: A dyslexia prevenció, reedukáció módszere Bárchi G. Gy.P.T.F. Bp. 1998.
Ranschburg Jenõ Pszichológiai rendellenességek gyermekkorban. Bp. Tankönyvkiadó, 1998.
20. A tanítás-tanulás szervezeti keretei, formái és szervezési módjai
az oktatás szervezeti keretei
az osztály, mint az oktatás társas közege
csoportalakulás, normaképzõdés, csoportszerkezet, kommunikáció, döntés csoportban, a csoport szerepnek változásai az életkorral
közvetett nevelési módszerek
frontális, egyéni, páros és csoportmunka jellemzõi
az oktatászervezési mód megválasztásának összefüggése az oktatás céljaival és tartalmi sajátosságaival
a csoportjelenségek megjelenése és felhasználása a különbözõ oktatásszervezési módok esetén
Irodalom:
M. Nádasi Mária: Az oktatás szervezeti keretei és formái. Az oktatás szervezési módjai éés munkaformái. Didaktika TK. XI. fejezet 345-367. o. XII. fej. 368-391. o.
Iskolai szoc. pszich.: Vajda Zs., Szabó É. A csoport
Atkinson 19. Mások jelenléte. Kollektív döntéshozatal (Új: 18.)
21. Az oktatás stratégiái, módszerei, eszközei
az oktatási stratégia értelmezése, stratégiai típusok
az oktatási módszer fogalma; a módszerek kiválasztásának szempontjai; a módszerek jellemzése
taneszközök a tanítás-tanulás folyamatában
életkori és egyéni sajátosságoknak megfelelõ tanítási módszerek
Irodalom:
Falus Iván: Az oktatás stratégiái és módszerei. Didaktika TK. IX. fej. 271-322. l.
Petriné Feyér Judit: Az oktatás eszközei, tárgyi feltételei. Didaktika TK. X. fej. 323-344. l.
Oláh-Pléh (szerk.): Szgy. Az általános és személyiségpszichológiához TK. 1985. Zincsenko cikk
Cole 13. fej.
22. Az oktatás tartalma; a tanterv funkciója, fajtái
a tantervkészítés kezdetei Magyarországon. Kármán Mór munkássága
tanterv funkciói, típusai
a tananyag kiválasztását meghatározó társadalmi, pedagógiai, pszichológiai tényezõk
a Nemzeti alaptanterv és kerettanterv sajátosságai
a helyi tanterv, mint az iskola pedagógiai programjának (IPP) része
Irodalom:
Hunyady Györgyné - M. Nádasi M.: Pedagógiai tervezés 69-100. l.
Nahalka István: Az oktatás tartalma. Didaktika TK. VII. fej.
NAT
Kerettel vagy anélkül - kerekasztal-beszélgetés a kerettantervrõl. Új Pedagógiai Szemle 1999/9.
23. A pedagógiai értékelés
a jutalmazás és a büntetés hatása, funkciói, módszerei
az ok tulajdonítás és a kognitív disszonancia szerepe az értékelés hatékonyságában
az értékelés funkciói, viszonyítási alapjai, változatai és módjai a nevelés-, oktatás folyamatában
a pedagógiai értékelés hatása a teljesítménymotiváció, az énkép és önértékelés alakulására
becslés, mérés, szöveges értékelés
a belsõ és a külsõ vizsga
a hazai vizsgarendszer átalakításának aktuális kérdései
Irodalom:
Golnhofer Erzsébet: A pedagógiai értékelés. Didaktika TK. XIII. fej. 392-417. l.
Golnhofer E. - M. Nádasi M. - Szabó É.: Készülünk a vizsgáztatásra. Korona Kiadó Kft. Bp. 1993.
Báthory Zoltán: Tanulók, iskolák - különbségek. OKKER Kiadó, 1999. VII. fej.
Iskolai szoc. pszich.: Kollár Kognitív disszonancia
Ranschburg Jenõ (1984): Szeretet, erkölcs, autonómia. Gondolat.
Bp., 2000. okt.