Használt irodalmak rövidítései:

– B. I. TK: Bábosik István: A nevelés elmélete és gyakorlata. Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp. 1999.

– Didaktika: Falus Iván szerk. Didaktika. Elméleti a tanítás tanulásához. Nemzeti Tankönyvkiadó 1998.

– Atkinson L.R., Atkinson, R. C., Smith, E.E., Bern, D. J. (1994 “Új”: 1999) Pszichológia Osiris-Századvég

– Iskolai szoc. Pszich.: Mészáros A. (szerk.) 1997 Az iskola szociálpszichológiai jelenségvilága Eötvös Kiadó

– Aronson, E.: A társas lény. Bp. Közgazdasági és Jogi Kiadó, 1978. (több kiadás)

– Cole, M., Cole, Sh. R. (1997): Fejlõdéslélektan Osiris-Századvég Kiadó, Bp.



1. Szocializáció és nevelés értelmezése, színterei

– a szocializáció és a nevelés értelmezése

– a nevelés és oktatás viszonya, belsõ kapcsolatrendszere

– a nevelés-oktatás színterei, hatásrendszerének sajátosságai

– a szocializációs folyamat mechanizmusai és jellemzõi: büntetés, jutalmazás, modellhatás, azonosulás


Irodalom:

– B.I. TK

– Kelman H. (1973): A szociális befolyásolás három folyamata. In: Hunyadi Gy. (szerk.): Szociálpszichológiai I. Gondolat 47-60. o.

– Ranschburg Jenõ (1984): Szeretet, erkölcs, autonómia, Gondolat.

– Ranschburg Jenõ (1970): Félelem, harag, aggresszió. TK.

– Iskolai szoc. pszich.: Zetényi: a hatékony tanár

– Atkinson: Személyiség és környezet közötti kölcsönhatás (új 366-370)



2. Családi szocializáció. A család és az iskola kapcsolata.

– a korai szocializáció jellemzõ hatása a személyiségkialakulásra

– az anya-gyermek kapcsolat (kötõdés, függés). A szülõi személyiség és nevelõi attitûd hatása a gyermek személyiség és kognitív fejlõdésének alakulására

– családszerkezet, apa, testvérek szerepe a gyermek fejlõdésében

– a családdal való kapcsolattartás formái (a szülõkkel való kapcsolattartás megújuló és új formái, a szociálisan marginális helyzetben levõ családok pedagógiai segítése)


Irodalom:

– 1993. évi LXXIX. törvény a közoktatásról/Módosítások: 1996, 1999/Magyar Közlöny 1993 107. szám, II. fejezet: A szülõk jogai és kötelességei. Az iskolai mûködésben való részvétel.

– Kozma Tamás: Bevezetés a nevelésszociológiába. Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp. 1994. 123-143. l.

– Cole II/6. A csecsemõkor vége (241-257.) III/10. Társas fejlõdés kisgyermekkorban (377-412.) III/11. A kisgyermekkori fejlõdést befolyásoló környezeti hatások (414-445.) IV/13. fejezetbõl Az iskola és a környezet (486-488) Iskola és közösség: Családi hatások (519-522.)

– Ranschburg Jenõ (1984): Szeretet, erkölcs, autonómia. Gondolat.



3. Családi szocializáció zavarai és a magatartászavarok iskolai kezelése

– a korai szocializációt károsító tényezõk

– diszfunkciók a családban (válás, devianciák)

– a családi élet zavaraiból eredõ magatartászavarok és iskolai kezelésük

– a pedagógus feladatai veszélyeztetett gyermekekkel kapcsolatban

– a családi nevelést segítõ intézmények


Irodalom:

– Volentics Anna (1999): Gyermekvédelem és reszocializáció. Nemzeti Tankönyvkiadó

– Ranschburg Jenõ (1984): Szeretet, erkölcs, autonómia. Gondolat.

– Cole II/7. Korai tapasztalatok és a késõbbi évek (263-287.)

– Atkinson: II/3., VI/13., VII/16. (új kiad. VI/12. VII/15.)



4. A magyar közoktatásügy aktuális jellemzõi

– a közoktatás törvényi szabályozása

– az iskola állítása, fenntartása, finanszírozása

– a jelenlegi iskolaszerkezet

– az iskola szakmai autonómiája

– az alternatív iskolák mûködésének pszichológiai mechanizmusai és szervezeti sajátosságai

– a diák személyiséjellemzõinek szempontjai az iskolatípus megválasztásánál


Irodalom:

– Halász Gábor - Lanner Judit: Jelentés a magyar közoktatásról OKI. Bp. 2000.

– 1993. évi LXXIX. törvény a közoktatásról. / Módosítások: 1996, 1999/Magyar Közlöny 1993. 107. sz.

– Czike Bernadett (szerk.) (1997): Fejezetek az alternatív nevelés gyakorlatából. Bp. vagy Kereszty -F. Hajabács (szerk.) (1995): Több út. BTF.



5. Társadalom, iskola és a tanulók társas helyzete

– a nevelés-oktatás társadalmi meghatározottsága

– a szocioökonómiai helyzet szerepe a gyermek fejlõdésében

– az iskolaszerkezet a versengés és a szelekció összefüggései

– a társas összehasonlítás, önértékelés és csoporthelyzet és a diák iskolai osztályban elfoglalt helyének összefüggései

– a kooperáció szerepe az iskolai társas kapcsolatok fejlesztésében, kooperatív technikák.


Irodalom:

– Halász Gábor - Lanner Judit: Jelentés a magyar közoktatásról OKI. Bp. 2000.

– Nahalka István: A magyar iskolarnedszer átalakulása befejezõdött. Új Pedagógiai Szemle, 1998/5.

– Iskolai szoc. pszich.: Kollár Kooperáció, Fülöp

– Kósáné Ormai V. – P. Balogh K. – Zánkai A. (szerk.) Szgy. Neveléslélektan I. kötet TK. 1981 Hess. R – Shipman. V.C.: A kisgyermekkori tapasztalás és a kognitív eljárások szocializálódása 41-55. o.



6. A nevelés-oktatás célja és feladatrendszere

– neveléstörténeti vonatkozások

– jelenlegi cél és feladatrendszer: értékek, normák, eszmények megfogalmazása, hierarchiája

– a pszicho-szociális fejlõdés jellemzõi, szakaszi Erickson fejlõdéselméletében

– az érett autonóm személyiség kialakulása és életvezetésének jellemzõi


Irodalom:

– Imre Sándor: a nevelés célja és feladatai. Pedagógiai olvasókönyv OPKM. Bp. B.I. TK. 151-168. l.

– NAT

– Kotschy Beáta: Az oktatás célrendszere. Didaktika TK. VI. fejezet 159-189. l.

– Hunyady Györgyné: A nevelés tervezése. In.: Hunyady Györgyné – M. Nádasi M.: Pedagógiai tervezés. Comenius Bt., Pécs, 2000. 8-62. l.

– Atkinson II/3. fejezet

– Erikson Identifikáció és identitás 503-514. in Kósa – Ritoók. 1990: Szgy. Fejlõdéslélektan pedagógiai és tanárszakos hallgatók részére

– Allport: Az érett személyiség. In: Oláh A., Pléh Cs. (szerk.): Szöveggyûjtemény az általános és személyiségpszichológiához Szgy TK. 406-432. vagy Allport: A személyiség alakulása 299-330. Gondolat 1980.




7. Értékközvetítés és erkölcsi nevelés

– jellemformálás, erkölcsi nevelés és az erkölcsi fejlõdés életkori jellemzõi

– a nevelési módszerek rendszere

– a pozitív és negatív önkontroll-funkcók, kitartás, késleltetés, ellenállás a csábításnak és a nevelési módszerek összefüggései

az attitûdök, értékek, nézetrendszerek alakulása, szerepe, szervezõdése, kognitív stílus

– a társas befolyásolás pszichológiai mechanizmusai, csoportnyomás, véleményalakítás, engedelmesség


Irodalom:

– B.I. TK. 25-36. és 85-148

– Cole. IV/14. fejezetbõl következtetés és cselekvés a különbözõ szabályrendszerekben (536-548)

– Atkinson: II. 3. A pszichológiai fejlõdés fejezetbõl a kognitív fejlõdés a gyermekkorban (74-83. Új: 77-85.) VIII/18 (Új 17.)-bõl Az attitûd 19. engedelmesség és ellenállás (Új 18.)

– Ranschburg Jenõ (1984): Szeretet, erkölcs, autonómia, III. fej. Gondolat.

– Aronson B. A tömegkommunikáció

– Szabó Laura: Iskolai szociál-pszichológia



8. A személyiségformálás speciális kérdései serdülõkorban

– a serdülõkor jellemzõi, serdülõkori devianciák

– a serdülõk és a pedagógus viszonyának sajátosságai

– a közvetett nevelési hatásrendszer forrásai, módszerei és jelentõségük a serdülõk nevelésében

– a pályaválasztás elõsegítése


Irodalom:

– B.I. TK. 104-148.

– Cole V/15. fejezetbõl: A serdülõkor klasszikus elméletei; A serdülõkor modern elméletei; Pubertás; A társas élet újjászervezése: A pubertás családi kapcsolatokra gyakorolt hatása (585-600.) V/16. fejezetbõl: Morális kérdések; Az identitás integrációja; Átmenet a felnõttkorba (642-667)

– Vikár Gy.: (1980) Az ifjúkor válságai (Gondolat)

– Buda B.: A serdülõkor szociálpszichológiája (473-503.) In: Kósa – Ritoók (szerk.) 1990: Szgy. Fejlõdéslélektan pedagógia és tanárszakos hallgatók részére. TK.

– Popper P.: Antiszociális csoportok keletkezése fiatalkorban In: Kósa Ritoók. 1990: Szgy. Fejlõdéslélektan pedagógia és tanárszakos hallgatók részére. TK.



9. A tanulás

– neveléstörténeti vonatkozások

– a tanulás folyamata, eredményei

– elemi és komplex tanulási formák

– a tanulás életkori sajátosságai

– az emlékezeti tárolás jellemzõi

– az emélkezetet segítõ tanulási stratégiák, értelmes tanulás

– a tanulás megtanítása


Irodalom:

– Nahalka István: A tanulás. Didaktika TK. V. fej. 117-158.

– Szitó Imre: A tanulási stratégiák fejlesztése. Iskolapszichológia 2. ELTE 1987.

– Atkinson IV. 7. IV. 8.



10. Percepció és figyelem

– Aktivációs szint és teljesítmény

– A percepció és a figyelem szerepe a tanítás-tanulás folyamatában

– figyelmi zavarok és figyelem fejlesztése

– beállítódás és a fáradás szerepe a megismerõ funkciók müködésében

– részképesség-zavarok és az iskolai tanulás összefüggései

– a megismerõ funkciók fejlesztése az oktatás folyamatában


Irodalom:

– Atkinson III. 5. 6.

– P. Balogh K. (szerk.): Iskolapszichológia TK. 1988. A tanulási képességeket… 159-186.

– László Zsuzsa: Az örökmozgó gyermek Fi-Mo-Ta Bt. és Salve Alapítvány Kiad. évszám nélkül (kb. 1997.)

– N. Kollár Katalin, Martonné Tamás Márta, Porkolábné Balogh Katalin, Gyenei Melinda: Iskolás gyermekek terhelési szintje, pszichoszomatikus egészségi állapota és társas kapcsolatai.

– Pszichológia és nevelés Pszichológiai Szemle Könyvtár 3. 1999. Akadémiai Kiadó és Magyar Pszichológiai Szemle 1999/3. 405-429.



11. A motiváció

– motiváció-tanulás, elsõdleges-, másodlagos motiváció

– motivációval kapcsolatos pedagógiák és a pedagógus feladatai

– teljesítménymotivációt befolyásoló tényezõk

– motiváció az oktatásban


Irodalom:

– Réthy Endréné: A motiváció elmélete és gyakorlata a reformpedagógiában. In.: Bábosik István (szerk.): A modern nevelés elmélete. Telosz Kiadó 1997.

– Réthy Endréné: Tanulási motiváció. Új Pedagógiai Közlemények. ELTE BTK Neveléstudományi Tanszék, Bp. 1995. 2., 3. fej.

– Atkinson V. 10. és Maslow (VI/14. Új: 395-396)

– Maehr, M.L. Sjogren, D.D.: Atkinson elmélete a teljesítménymotivációról 214-229. In.: Oláh-Pléh (szerk.): Szgy. az általános és személyiségpszichológiához. (TK. 1985.)



12. Az érzelmek szerepe a személyiségfejlõdésben és az iskolai tanulásban

– emócióelméletek

– az érzelmek kialakulása és fejlõdése

– az érzelmi fejlõdés zavarai (félelmek, iskolafóbia, agresszió okai és kezelése)

– a stressz okai és csökkentési lehetõségek a pedagógus és a tanulók életében

– az érzelmi intelligencia fogalma és fejlesztése

– az érzelmek szerepe a nevelés-, oktatás gyakorlatában


Irodalom:

– Ranschburg Jenõ (1970) Félelem, harag, agresszió TK.

– Atkinson V/11., VI/15. (VI./14.)

– Goleman, D. (1997): Érzelmi intelligencia, Háttér Kiadó, Bp.



13. A megismerõ funkciók fejlesztése az oktatás folyamatában

– a gondolkodás fejlõdése és fejlesztése (Piaget)

– a problémamegoldó gondolkodás

– intelligencia

– az intellektuális funkciók figyelembevétele és fejlesztése az oktatásban; oktatási stratégiák és módszerek

– kognitív stratégiák, metakogníció, önvezérelt tanulás


Irodalom:

– Réthy Endréné: Az oktatás folyamata. Didaktika TK. VOOO. fejezet 221-267.

– Atkinson IV. 9. VI/12-bõl intelligencia

– Aebli, H.: A képzet és a mûvelet 499-512. és Bruner, J.S.: A struktúra fontossága 598-605. In: Kósáné Ormai V - Porkolábné Balogh K. - Zánaki A.: Szgy. Nev. lélektan II. köt. TK.



14. Kommunikáció az iskolában

– tanári-tanulói kommunikáció a pedagógiai folyamatban

– hatékony tanári kommunikáció és konflikusmegoldó stratégiák

– a nem-verbális kommunikáció szerepe

– a pedagógus diákokkal való kapcsolatát meghatározó értékek hatása az interperszonális kommunikációra. A tanári elvárások hatása (Pígmalion h.), a rejtett tanterv

– kommunikáció az iskolában, mint szervezetben



Irodalom:

– Szitó Imre: Kommunikáció az iskolában. Iskolapszichológia 7. ELTE Pszich. Int. Bp. 1987.

– Szabó László Tamás: A rejtett tanterv. Magvetõ Kiadó. Bp. 1989. 9-32. l.

– Zrinszky László: Bevezetés a pedagógiai kommunikáció elméletébe. Nemzeti Tankönyvkiadó Bp. 1993. 21-121. l.

– Forgách József: A társas érintkezés pszichológiája. Gondolat Bp. 1993. 8., 9. fejezet 155-197. (Iskolai szoc. pszich. (Buda, Siklaki, Sallay, Páskuné, Magyar, Oláh)



15. A pedagógus

– a tanári szerep és a róla kialakult felfogás változása a pedagógiában a XX. sz-ban

– a pedagógusi munka törvényi szabályozása

– a pedagógus pálya presztízse

– a tanár személyisége, modellhatás, vezetési stílus

– az osztályfõnök feladatkörének történeti alakulása, jelenlegi helyzete

– a tanári pálya pszichés jellemzõi: pedagógus mentálhigiéné, kiégés

– a kezdõ pedagógus sajátos helyzete

– a pedagógus etikai kérdései


Irodalom:

– Falus Iván: A pedagógus Didaktika TK. IV. fejezet 96-116. l.

– Szi(?v?r?)ák Judit: A kezdõ pedagógus. Didaktika TK. XVII. fej. 489-512. l.

– Hoffmann Rózsa (szerk.) Pedagógusetika. Kodex és kommentár. NTK. Bp. 1996.

– 1993 évi LXXIX törvény a közoktatásról/Módosítás: 1996., 1999/Magyar Közlöny 1993. 107. sz. (1996-os és 1999-es módosítás) A pedagógus jogai és kötelességei fejezet

– Iskolai szociál pszichológia: Járó, Zétényi 2 tanulmány, Ormai

– Nagy Mária: Tanári szakma és professzionalizálódás. OKI, Bp. 1994.



16. Szerepek, munkakörök az iskolában

– az iskola, mint szervezet mûködése

– a tanár helyzetét meghatározó szervezeti tényezõk: kommunikáció, döntés, hierarchia

– szervezeti változtatás eszközei és korlátai

– az eredményes iskola

– az iskolapszichológus feladatai, direkt és indirekt módszerei. A pedagógus-pszichológus együttmûködés formái. Az iskolapszichológus mûködésének szervezeti keretei


Irodalom:

– Belohorszky Ferenc: Az osztályfõnök. Pedagógiai olvasókönyv. OPKM. 192-200. l.

– 1993 évi LXXIX törvény a közoktatásról/Módosítás: 1996., 1999/Magyar Közlöny 1993. 107. sz. (1996-os és 1999-es módosítás) Az iskola mûködése fejezet

– Zrinszky László: Pedagógusszerepek és változásaik: ELTE bTK Nevtud. Tanszék 1994.

– Iskolai szoc. pszich. Serfõzõ, Barlainé, Maronné



17. A gyermek

– a gyermekstátusz neveléstörténeti alakulása

– a gyermek megismerése a személypercepció és attribúció jellemzõ folyamatai alapján

– a megfigyelés, interjú, kérdõív, szociometria, attitûdmérés, a tanulók teljesítményének elemzése, mint a tanulók megismerésének eszközei

– a tanulókkal kapcsolatos információgyûjtés és kezelés jogi és etikai kérdései

– a tanulók jogai és kötelességei


Irodalom:

– Szabolcs Éva: Fejezetek a gyermekkép történeti alakulásából. ELTE Nevtan. Tsz. Bp. 1995.

– Golnhofer Erzsébet: A tanuló. Didaktika TK. III. fej. 77-95. l.

– Szabó I. - Szekszárdi Ferencné: Az osztálytükörtõl a falfirkáig. Módszerek (nem csak) osztályfõnököknek. OKI. Bp. 1992.

– Vámos Ágnes: Kissebségi oktatás, cigány tanulók oktatása. In: Bábosik István (szerk.) Romapedagógia. ELTE Neveléstudományi Tanszék, 1999.

– 1993 évi LXXIX törvény a közoktatásról/Módosítás: 1996-1999/Magyar Közlöny 1993. 107. sz. (1996-os és 1999-es módosítás) A gyermek, a tanulók jogai és kötelességei

– Iskolai szociál pszich. Szabó É. Szociális megismerés

– Bíró Endre (2000.): Jogok az iskolában. OKI



18. Egységesség és differenciáltság az iskolarendszerben, az iskolában és a pedagógiai folyamatban

– az individuális jellemzõk, mint a pedagógiai differenciálás alapja, egyéni sajátosságok figyelembevétele a pedagógia folyamatában

– az öröklés és a környezet szerepe a képességek alakulásában, a képességfejlesztés lehetõségei az iskolában

a kreativitás jellemzõi és fejlesztése

– tehetségfejlesztés és tehetséggondozás, tehetségnevelés és az iskolarendszer összefüggései

– egységesség és differenciálás

– a pedagógus egyéni tervezõ munkája

– a helyi tantervtõl a tanítási óráig: tanmenet, tematikus tervezés, készülés a tanítási órára


Irodalom:

– M. Nádasi Mária: Egységesség és differenciáltság a tanítási órán. Korszerû nevelés. TK. Bp. 1986.

– Petriné Feyér Judit: A különleges bánásmódot igénylõ gyermek. Didaktika TK. XV. fejezet 445-464.

– Ceizel Endre: Az érték bennünk van. Új Ped. Szemle 1996/7-8.

– Kotchy Beáta: Az iskolai oktatómunka tervezése. Didaktika TK. XVI. fejezet 465-488.

– Hunyady Györgyné - M. Nádasi Mária: Pedagógiai tervezés. Comenius Bt. Pécs, 2000. 31-61. és 100-141.

– Tyson, M.: A kreativitás pszichológiája in Oláh-Pléh (szerk.): Szgy. Az általános és személyiségpszichológiához TK. 1985. 147-158.

– Atkinson VI. 12. (334-360 Új.: Egyéni különbségek mérése 349-363.)



19. A különleges bánásmódot igénylõ gyermekek a pedagógiai folyamatban

– jellemzõ magatartási problémák és kezelési módjuk különbözõ életkorokban

– a tanulási kudarcok okai; prevenció, korrekció

– a tanulási és magatartási problémák kapcsolata

– az integrált nevelés feltételei és hatása a tanulókra

– az elõítélet okai és mérséklésének módszerei

– alternatív iskolák szerepe a különleges bánásmódot igénylõ tanulók nevelésében, oktatásában.


Irodalom:

– Kósáné Ormai Vera: Beilleszkedési nehézségek és az iskola (I. és IV. fej.) TK. Bp. 1989.

– Réthy Endréné: Integrációs törekvések Európában. Az ép és sérül gyermekek együttnevelésének elmélete és gyakorlata. Szociális Munka 2000/XII. évf. 1. sz.

– Petriné Feyér Judit: A különleges bánásmódot igénylõ gyermek. Didaktika TK. XV. fej. 434-445.

– Aronson: 6. Az elõítélet

– Meixner Ildikó: A dyslexia prevenció, reedukáció módszere Bárchi G. Gy.P.T.F. Bp. 1998.

– Ranschburg Jenõ Pszichológiai rendellenességek gyermekkorban. Bp. Tankönyvkiadó, 1998.


20. A tanítás-tanulás szervezeti keretei, formái és szervezési módjai

– az oktatás szervezeti keretei

– az osztály, mint az oktatás társas közege

– csoportalakulás, normaképzõdés, csoportszerkezet, kommunikáció, döntés csoportban, a csoport szerepnek változásai az életkorral

– közvetett nevelési módszerek

– frontális, egyéni, páros és csoportmunka jellemzõi

– az oktatászervezési mód megválasztásának összefüggése az oktatás céljaival és tartalmi sajátosságaival

– a csoportjelenségek megjelenése és felhasználása a különbözõ oktatásszervezési módok esetén


Irodalom:

– M. Nádasi Mária: Az oktatás szervezeti keretei és formái. Az oktatás szervezési módjai éés munkaformái. Didaktika TK. XI. fejezet 345-367. o. XII. fej. 368-391. o.

– Iskolai szoc. pszich.: Vajda Zs., Szabó É. A csoport…

– Atkinson 19. Mások jelenléte. Kollektív döntéshozatal (Új: 18.)



21. Az oktatás stratégiái, módszerei, eszközei

– az oktatási stratégia értelmezése, stratégiai típusok

– az oktatási módszer fogalma; a módszerek kiválasztásának szempontjai; a módszerek jellemzése

– taneszközök a tanítás-tanulás folyamatában

életkori és egyéni sajátosságoknak megfelelõ tanítási módszerek


Irodalom:

– Falus Iván: Az oktatás stratégiái és módszerei. Didaktika TK. IX. fej. 271-322. l.

– Petriné Feyér Judit: Az oktatás eszközei, tárgyi feltételei. Didaktika TK. X. fej. 323-344. l.

– Oláh-Pléh (szerk.): Szgy. Az általános és személyiségpszichológiához TK. 1985. Zincsenko cikk

– Cole 13. fej.



22. Az oktatás tartalma; a tanterv funkciója, fajtái

– a tantervkészítés kezdetei Magyarországon. Kármán Mór munkássága

– tanterv funkciói, típusai

a tananyag kiválasztását meghatározó társadalmi, pedagógiai, pszichológiai tényezõk

– a Nemzeti alaptanterv és kerettanterv sajátosságai

– a helyi tanterv, mint az iskola pedagógiai programjának (IPP) része


Irodalom:

– Hunyady Györgyné - M. Nádasi M.: Pedagógiai tervezés 69-100. l.

– Nahalka István: Az oktatás tartalma. Didaktika TK. VII. fej.

– NAT

– Kerettel vagy anélkül - kerekasztal-beszélgetés a kerettantervrõl. Új Pedagógiai Szemle 1999/9.



23. A pedagógiai értékelés

– a jutalmazás és a büntetés hatása, funkciói, módszerei

– az ok tulajdonítás és a kognitív disszonancia szerepe az értékelés hatékonyságában

– az értékelés funkciói, viszonyítási alapjai, változatai és módjai a nevelés-, oktatás folyamatában

– a pedagógiai értékelés hatása a teljesítménymotiváció, az énkép és önértékelés alakulására

– becslés, mérés, szöveges értékelés

a belsõ és a külsõ vizsga

– a hazai vizsgarendszer átalakításának aktuális kérdései


Irodalom:

– Golnhofer Erzsébet: A pedagógiai értékelés. Didaktika TK. XIII. fej. 392-417. l.

– Golnhofer E. - M. Nádasi M. - Szabó É.: Készülünk a vizsgáztatásra. Korona Kiadó Kft. Bp. 1993.

– Báthory Zoltán: Tanulók, iskolák - különbségek. OKKER Kiadó, 1999. VII. fej.

– Iskolai szoc. pszich.: Kollár Kognitív disszonancia

Ranschburg Jenõ (1984): Szeretet, erkölcs, autonómia. Gondolat.




Bp., 2000. okt.